این 10 روبات به‌دنبال تغییر دنیای اطراف ما هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از شبکه مجله، ابزارهایی که قصد دارند جهان پیرامون ما را به طور فزاینده خودکارسازی کنند و وعده راحتی شخصی و نیروی کار دقیق را می‎دهند که تا قبل از این هرگز دیده نشده است. تعدادی از کارشناسان بر این باورند که ورود روبات‎ها به عرصه‎های تجاری و شخصی دنیای انسان‎ها نه‌تنها باعث افزایش بهره‎وری می‎شود، بلکه آسایش را نیز به همراه خواهند داشت.

فرقی نمی‎کند که روبات‎ها شغل ما را تصاحب کنند، به‌عنوان پیشخدمت شخصی ما ظاهر شوند یا قصد نابودی نسل بشر را داشته باشند. ما چه موافق باشیم چه مخالف، با پدیده‎ای به‌نام روبات روبه‌رو هستیم. از ماشین‎های خودکار تا تجهيزات آندرويد با ماشین‎های هوشمندی مواجهیم که نه‌تنها قرار است کارهای ما را انجام دهند، بلکه از لحاظ ظاهری هم کاملاً شبیه ما هستند و این توانایی را دارند تا خلق و خوی انسانی را تقلید کنند. در جدیدترین نمايشگاه روباتیک موزه علوم لندن که چندی پیش برگزار شد، مجموعه‎ای از این ابزارهای هوشمند خارق‌العاده به نمایش درآمدند. ابزارهایی که قصد دارند جهان پیرامون ما را به طور فزاینده خودکارسازی کنند و وعده راحتی شخصی و نیروی کار دقیق را می‎دهند که تا قبل از این هرگز دیده نشده است. تعدادی از کارشناسان بر این باورند که ورود روبات‎ها به عرصه‎های تجاری و شخصی دنیای انسان‎ها نه‌تنها باعث افزایش بهره‎وری می‎شود، بلکه آسایش را نیز به همراه خواهند داشت. با این وجود، عده دیگری از کارشناسان بر این باورند که ورود روبات‎ها ممکن است ماهیت وجودی ما را زیر سؤال ببرند. ما در این مقاله به‎طور مختصر و کوتاه به‌سراغ 10 روبات پیش‌گامی رفته‎ایم که در این نمایشگاه به نمایش درآمده‎اند و به‌دنبال آن هستند تا نحوه زندگی، کار و روابط اجتماعی ما را دستخوش تغییرات اساسی کنند. 

روبات Inkha
وظیفه پیشنهادی: مسئول پذیرش روباتیک
سازنده: ماتیو والکر در سال 2002


Inkha که در سال 2002 توسط ماتیو والکر ساخته شد، یک روبات میزبان واکنشی است که با بازدیدکنندگان کالج سلطنتی لندن ارتباط برقرار کرده است و از طریق یک صفحه لمسی متصل به خود سؤالات را دریافت می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‎دهد. 
مفهومی که ثابت می‌کند حتی قوانین رویارویی چهره به چهره را نیز می‌توان خودکارسازی کرد. والکر حتی کمی‎ شخصیت انسانی نیز به Inkha اضافه کرده است تا با استفاده از دوربين‎های تعبیه شده در خود توصیه‎هایی درباره مد و زیبایی ارائه کند و نقش فردی را بازی می‎کند که در انتظار ایجاد تعامل با دیگران است؛ درست شبیه به یک مسئول پذیرش واقعی.

روبات Telenoid
وظیفه پیشنهادی: آندرويد تعاملی 
سازنده: دانشگاه اوزاکا و آزمایشگاه‌های ATR ژاپن در سال 2013 


شاید در ظاهر مانند یک روح سرگردان با چشمان نیمه باز شبیه به شخصیت‎های کارتونی به نظر برسد، اما Telenoid با هدف والاتری ساخته شده است. این روبات به‌عنوان یک ایستگاه فیزیکی برای فردی که در آن سوی یک مکالمه تلفنی قرار دارد در نظر گرفته شده است. حرکات و صدای تماس‌گیرنده در یک سمت مکالمه دریافت شده و در طرف دیگر توسطTelenoid  تقلید می‎شود. هدف از ساخت این روبات ایجاد یک تعامل از راه دور کامل‎تر است.

روبات YuMi
وظیفه پیشنهادی: روبات مشارکتی با دو بازو
سازنده: ABB Robotics سوئیس در سال 2015


وقتی صحبت از خودکارسازی کارها و در نتیجه آن تهدیدات بالقوه شغلی انسان به میان می‎آید، احتمالاً شما چیزی شبیه به YuMi را در ذهن خود تصور می‎کنید. اگرچه خبری از سر انسان در این روبات نیست، اما دست‎های آن شبیه به دست یک آدم است. با این تفاوت که بازوهای YuMi از نقاط مفصلی اضافه‎تر و از دقت و مهارت خارق‌العاده‎ای برخوردار است. کاملاً مشخص است چرا این روبات برای یک خط تولید کاملاً مناسب است. YuMi به‌لطف اندازه نسبتاً کوچک خود توانسته است تأییدیه کار ایمن در کنار انسان را دریافت کند، اگرچه نمی‎تواند جای یک همکار انسان در کنار شما را که با شما هم‌صحبت می‎شود بگیرد.

روبات REEM
وظیفه پیشنهادی: روبات خدمتکار
سازنده: PAL Robotics اسپانیا در سال 2016 


شاید خدمتکاران آینده با کت بلند و کلاهی بر سر جلوی ما حاضر نشوند و به‌جای آن باتری و یک صفحه لمسی داشته باشند. REEM یک روبات خدمتکار اسپانیایی است که برای فضاهای نمایشگاهی، رویدادها و تبلیغات در نظر گرفته شده است. این روبات را می‎توان به ‌گونه‎ای برنامه‌ریزی کرد تا مسیرها را اعلام کند، به میهمانان خوش آمد بگوید یا به‌عنوان مسئول تشریفات رفتار کند. همچنین، می‎تواند با حرکت به اطراف با جمعیت ارتباط برقرار کند و از طریق یک نمایشگر لمسی تعبیه

روبات Kaspar
وظیفه پیشنهادی: روبات اجتماعی افسانه‎ای
سازنده: دانشگاه هرتفوردشایر انگلستان در سال 2015


نمی‎توان این واقعیت را کتمان کرد که اگر شما یک لباس کودک را تن یک روبات کنید که با چشمان یخ زده خود به شما خیره شده است، نمی‎توانید نظر دیگران را به خود جلب کنید. هرچند ظاهر Kaspar دلسردکننده است، اما مثل Telenoid این روبات نیز یک هدف منحصر به فرد و ارزشمند را دنبال می‎کند. Kaspar طراحی شده تا کودکان دچار بیماری اوتیسم که اغلب در بیان خواسته و احساسات خود به طرف مقابل دچار مشکل هستند، بتوانند از آن استفاده کنند. حرکات اندک Kaspar کودکان مبتلا به اوتیسم را تشویق می‎کند تا شیوه‎های جديد برقراری ارتباط را کشف کنند. با این روبات می‎توان اعتماد به نفس کودکان را تقویت کرد؛ گامی‎ تازه به‌سوی تعاملات معنادارتر با انسان‎های اطرافمان.

روبات ASIMO
وظیفه پیشنهادی: روبات متحرک پیشرفته 
سازنده: Honda Motor Co ژاپن در سال 2000


شاید بتوان ASIMO را شناخته‌ شده‎ترین روبات موجود در جهان واقعی دانست. این روبات از همان اولین روزهای معرفی در آغاز قرن 21 سر و صدای زیادی در بین مردم سراسر جهان به پا کرد. شرکت هوندا مجموعه‎ای از قابلیت‎های منحصر به فردی را که روبات‎های حال حاضر قادر به انجام آن هستند، در روبات اختصاصی خود گردآوری کرده است. ASIMO با چابکی و حرکات دقیق خود (حتی با وجود اینکه تعاملات اجتماعی آن چندان قابل قبول نیست) تا حد زیادی به تصورات ما از ماشین‎های فیلم‎های علمی‎ تخیلی جامه عمل پوشانده است.

روبات Harry
وظیفه پیشنهادی: روبات نوازنده ترومپت
سازنده: Toyota Motor Co ژاپن در سال 2005


اگر شما هم تنها یک کار برای انجام داشته باشید، احتمالاً آن را به‌خوبی انجام خواهید داد. Harry شرکت تویوتا تنها با یک هدف ساخته شد؛ نواختن ترومپت. اما آیا این روبات واقعاً می‎تواند داخل یک شیپور فوت کند. با وجود اینکه می‎شد با استفاده از تعدادی بلندگوی مخفی صدا را شبیه‌سازی کرد، اما روبات تویوتا به‌صورت کاملاً واقعی با دمیدن هوای فشرده از طریق لب‎های انعطاف‌پذیر و ضربه زدن به دریچه‎ها برای اجرای هر نت با یک روش آماری دقیق ترومپت می‎نوازد. هرچند بیان این جمله که Harry قرار است «دنیا را متحول کند» ادعای بزرگی به نظر می‎رسد، اما این ماشین نشان داد که با کمی‎ مهارت می‎توان روباتی ساخت که تقريباً از عهده هر کاری برمی‎آید. زمانی که قیام روبات‎ها آغاز شود، تویوتا اولین عضو از گروه مارش اعلام آغاز جنگ را توليد کرده است.

روبات iCub
وظیفه پیشنهادی: روبات آموزش‌پذیر کودک نوپا
سازنده: مؤسسه فناوری ایتالیا در سال 2004


اگر بتوانيم به روبات‎ها آموزش دهیم که چگونه از طریق هوش مصنوعی بتوانند وظایف خود را انجام دهند، آیا می‎توانیم روش کارکرد مغز انسان یا نحوه یادگیری در زمان کودکی را نیز یاد بگیریم؟ این همان هدفی است که iCub آن را دنبال می‎کند. (شکل 8) این روبات بامزه با حسگرهایی که در دستان و مفاصل خود دارد و همین‎ طور یک پوست مصنوعی که به لمس حساس است، به گونه‎ای طراحی شده است تا رفتار یک کودک نوپا را تقلید کند. با استفاده از این حسگرها iCub قادر است به همان شیوه‎ای که یک کودک خردسال انسان رفتار می‎کند با دنیای پیرامون خود تعامل برقرار کرده و از طریق حواس شبیه‌سازی شده دنیای اطراف خود را شناسایی کند. با این کار محققان درک بهتری از تعاملات انسانی و روش‎های یادگیری و مشارکت بین روبات‎های آینده به دست خواهند آورد.

روبات ROSA
وظیفه پیشنهادی: آندرويد منبع باز 
سازنده: Rob Knight فرانسه در سال 2010


ROSA (سرنام Rob’s Open Source Android) شبیه به یک نسخه دست‌ساز از روبات ASIMO شرکت هوندا است. ROSA بخشی از پروژه Rob Knight’s Ecce است که از چند روبات طراحی شده برای تقلید فیزیولوژی انسان، عضلات و ساختار استخوان تشکیل شده است. (شکل 9) این روبات می‎تواند نرم‌افزارهای منبع باز را اجرا کند و به گروه‎های سازنده روبات اجازه می‎دهد در فعالیت‎های Knight مشارکت کنند. روبات ROSA از یک اسکلت پلاستیکی و تاندون‎های طنابی شکل و تعدادی موتور برای شبیه‌سازی حرکات انسان و همین ‎طور سیستم تشخیص مسیر و چهره ساخته شده است.

روبات Kodomoroid
وظیفه پیشنهادی: آندرويد تعاملی 
سازنده: دانشگاه اوزاکا و آزمایشگاه‎های ATR ژاپن در سال 2014


در نگاه اول شما این روبات را با یک دختر جوان اشتباه می‎گیرید، اما زیر این چهره نسبتاً طبیعی Kodomoroid یک روبات شبیه به همه آن‌ها است که شما تا به حال دیده‎اید. (شکل 10) Kodomoroid به‌عنوان یکی از واقع‌بینانه‌ترین سیستم‎های آندرويد موجود در جهان نقش یک سخن‌گو را بازی می‎کند که در هنگام خواندن سرخط آخرین اخبار با حرکت دادن صورت و بدن خود در زمان بیان هر کلمه یک انسان زنده را تداعی می‎کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا