اپلیکیشنی برای تشخیص میزان زردی

به گزارش سیناپرس به نقل از یک پزشک،  میزان بقای پنج ساله سرطان پانکراس، فقط ۹ درصد است. یعنی بقیه بیماران خیلی زودتر به خاطر این بیماری، فوت می‌کنند.

متأسفانه فعلا روش غربالگری مناسبی برای بیماری پانکراس وجود ندارد. یعنی ما یک آزمایش خونی یا تصویربرداری ارزان با حساسیت و ویژگی خوب که بتوان روی انبوع جمعیت در معرض خطر انجام داد، نداریم. خیلی وقت‌ها علایم بیماری هم تنها در مراحل انتهایی ظاهر می‌شوند.

در چنین شرایطی پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به فکر ساختن یک اپلیکیشن ویژه برای تشخیص سرطان پانکراس افتاده‌اند.

اسم این اپلیکیشن BiliScreen است. البته انتظار هیچ معجزه تشخیصی از این اپ نباید داشته باشید، چون کار این اپ فقط تشخیص سطوح اندک زردی یا یرفان، از روی مشاهده تصاویر سفیدی چشم‌ها است.

ایکتر به خاطر افزایش بیلی‌روبین یکی از علایم سرطان پانکراس است و پژوهشگران تصور می‌کنند که اگر ایکتر را در مقدار اندک بشود تشخیص داد، شاید این موضوع کمکی به تشخیص زودهنگام بیماری کند.

برای اینکه الگوریتم‌های اپ BiliScreen  به اشتباه نیفتند، شخص یا باید عینک ویژه‌ای به چشم بزند تا اپ با کالیبره کردن رنگ‌های فریم هینک، به دقت رنگ سفیدی چشم را مشخص کند یا باید چشم در یک جعبه ویژه برای توزیع دقیق نور قرار بگیرد.

در یک پژوهش محدود، میزان دقت اپ در تشخیص زردی در حالت دوم، یعنی وقتی چشم در داخل جعبه ویژه قرار گرفته، تا ۹۰ درصد دقت آزمایشات خونی بوده است.

بدیهی است که علل زردی بسیار متنوع هستند و سرطان پانکراس تنها یکی از تشخیص‌های آن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا