آپنه خواب و افزایش 5 برابری خطر ابتلا به آلزایمر

به گزارش سیناپرس، وقفهٔ تنفسی یا قطع تنفس در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. آپنه‌ها معمولاً بین 10 تا 30 ثانیه طول می کشد و در موارد شدید، می‌تواند صدها بار در هر شب تکرار شود.

آپنه خواب به سه نوع تقسیم می شود که نوع اول آن در اثر انسداد راه های هوایی فوقانی به وجود آید، نوع دوم آن به مشکلات مغزی برمی گردد و نوع سوم ترکیب دو نوع اول است.
یکی از مهمترین علائم آپنه انسدادی خواب، خروپف با صدای بلند است. در این حالت اکسیژن رسانی به مغز برای چند ثانیه قطع می شود.
دکتر مسعود طهماسیان روز جمعه در گفت و گو با  ایرنا افزود: این تحقیق با همکاری محققان صاحب نام خارجی از کانادا و انگلیس و استادان ایرانی از جمله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده که نشان دهنده ارتباط مستقیم بین آپنه خواب و آلزایمر است.
وی تاکید کرد: در مطالعه فراتحلیلی نشان داده شده است که آپنه خواب منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در بخش های مختلف مغز مانند هیپوکامپ، آمیگدال و اینسولا می شود.
دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران اظهار کرد: هرچند در حال حاضر درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد اما می توان با شناسایی دقیق عوامل موثر بر بیماری و رفع آنها از اثرات آلزایمر پیشگیری کرد و شرایط بهتری را برای افراد آلزایمری فراهم کرد.
طهماسیان با اشاره به اینکه آپنه خواب در مردان بیشتر مشاهده می شود، بیان کرد: با توجه به اینکه چاقی در مردان ایرانی بیشتر است، شاهد شیوع این بیماری در مردان هستیم.
وی، کاهش وزن را از مهمترین راهکارها برای رفع این معضل دانست و گفت: استرس های روزمره از عوامل موثر در بروز این بیماری است. دیابت، فشارخون و چاقی هم بر آپنه خواب تاثیراتی دارند.
متخصص علوم اعصاب به شیوع این بیماری در سنین مختلف اشاره کرد و افزود: این بیماری در کودکان هم مشاهده می شود، اما با افزایش سن، افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: هرکسی که خروپف می کند حتما مبتلا به آپنه خواب نیست، یعنی اینکه فرد می تواند براثر مشکلات دیگر مانند مشکل بینی گرفتار خروپف باشد و با درمان ساده هم می توان این افراد را درمان کرد.
طهماسیان با اشاره به این که بیماری آپنه خواب درمان پذیر است، افزود: تشخیص دقیق بیماری با بستری شدن فرد به مدت یک شب در کلینیک خواب، امکان پذیر است و درمان مناسب برای آنان براساس تشخیص متخصصان اختلالات خواب انجام می شود.
دبیر اجرایی چهارمین همایش نقشه برداری مغز ایران با اشاره به این که آپنه خواب بیماری شایعی است، گفت: در مطالعه ای که در استان کرمانشاه انجام شد، مشخص شده است که 25 درصد مردم علائم آپنه خواب دارند.
چهارمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران با حضور پروفسور عباس علوی مبدع تصویر برداری مغز و سایر محققان برجسته داخلی و خارجی از 3 تا 5 آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا