سنتز نانو ذرات پروتیینی حامل دارو در دانشگاه تربیت مدرس

امروزه استفاده از روش ‌های دارو رسانی نوین که یکی از راه ‌های اصلی افزایش اثر بخشی دارو و کاهش عوارض جانبی آن محسوب می‌ شود، فناوری نانو نقش قابل ‌توجهی در سامانه‌ های دارو رسانی هوشمند بازی می ‌کند، در این سامانه ‌ها دارو از محل ورود به بدن تا بافت مورد نظر تحت حفاظت و مراقبت قرار گرفته و خواص خود را حفظ می کند، استفاده از نانو ذرات پروتئینی به ‌عنوان حامل و محافظ دارو در سال‌های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

مریم سادات صفوی محقق این تحقیق، با معرفی آلبومین به‌ عنوان فراوان ‌ترین پروتئین موجود در خون، به اهداف تعیین شده در این طرح اشاره کرد و گفت: نانو ذرات آلبومین به دلیل غیرسمی بودن،‌ زیست سازگاری بالا و زیست‌ تخریب‌ پذیری خوب به‌ عنوان یک حامل مطلوب در دارو رسانی دارد و روش‌ های مختلفی برای سنتز آن در دسترس است، اما مساله حائز اهمیت این است که در حین سنتز، ساختار آلبومین تغییر نکند تا بتواند کارایی مشابه عملکردش در بدن را از خود نشان دهد، در طرح حاضر از یک روش جدید موسوم به روش خودآرایی برای سنتز این نانو ذرات استفاده شده است.
به گفته‌ این محقق، استفاده از روش سنتز در این طرح علاوه بر اینکه موجب تثبیت ساختار آلبومین پس از سنتز می‌ شود، از سرعت بالاتر و قیمت پایین‌ تری نسبت به روش‌ های متداول سنتز برخوردار است. 
صفوی ضمن ارائه‌ توضیحاتی درباره معایب روش‌ های متداول سنتز آلبومین افزود: روش خودآرایی یک روش جدید برای سنتز نانو ذرات آلبومین است که به ‌رغم دارا بودن مبنای شیمیایی، استفاده‌ محدود از حلال‌ های آلی مانع از ایجاد تغییرات عمده در ساختار دوم آلبومین می ‌شود. با این‌ وجود، به دلیل اینکه معمولا در این روش از دماهای بالای 37 تا 50 درجه‌ سانتیگراد استفاده می‌ شود، کنترل کردن اندازه نانو ذرات مشکل است و نانو ذرات پس از مدت کوتاهی از تشکیل، شروع به رشد می‌ کنند، در این پژوهش با اصلاح روش خودآرایی، دمای فرایند را کنترل کردیم تا نانوذرات در بازه زمانی طولانی تری رشد کنند و اندازه آنها در مقیاس نانو قابل کنترل باشد. همچنین، به‌ منظور کمینه کردن تغییرات ساختاری در آلبومین، از ماده‌ کاهنده استفاده نشده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا