تاثیر تحصیلات والدین بر الگوی غذائی فرزندان

مطالعات جدیدی که به تازگی در مجله تغذیه بریتانیا British Journal of Nutrition  منتشر شده است نشان می دهد نحوه علاقه مندی کودکان به غذاهای مختلف مانند غذاهای سالم و مفید ، فست فود ها و یا غذاهای شیرین و شور ، ارتباط مستقیمی با سطح سواد ، درآمد و آموزش والدین دارد .

این نتایج ، بر پایه بررسی اطلاعات مربوط به کودکان مختلفی از هشت کشور اروپائی به دست آمده است که طی پروژه IDEFICS مورد مطالعه قرار گرفتند . دانشمندان موسسه پیشگیری و پژوهش بیماری های همه گیر لیبنیز Leibniz Institute for Prevention Research and Epidemiology (BIPS) در این مطالعات دریافتند که چگونه الگوهای غذائی و عادات تغذیه کودکان تحت تاثیر شرایط اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی  والدین  قرار دارد .

به منظور بررسی عادات غذائی کودکان و ارتباط و نقش خانواده در این موضوع  ، پژوهشگران اقدام به بررسی و مطالعه شیوه زندگی و الگوهای غذائی 9 هزار و 301 کودک بین 2 تا 9 سال ( به عنوان پایه اصلی مطالعات ) کرده و اطلاعات  کودکان 4 تا 11 سال به عنوان بخش تکمیلی پژوهش ، مورد توجه قرار گرفت . این اطلاعات با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی والدین ، مورد آنالیز قرار گرفتند .  

در این بررسی ها ، محققان ، مواد غذائی را به سه گروه مختلف تقسیم کردند . این دسته بندی ها عبارت بودند از : غذاهای فراوری شده مانند غذاهای سرپائی و آماده ، شیرینی ها و نوشیدنی های شکر دار و غذاهای سالم مانند میوه ها و غلات کامل .

این بررسی ها نشان می دهد که کودکانی که دارای والدینی تحصیل کرده با شرایط اجتماعی مناسب و درآمد بالا هستند ، در گروه مصرف کنندگان مواد غذائی سالم قرار داشته و عموما از مواد غذائی شیرین استفاده کمتری می کنند . از سوی دیگر کودکانی که در طبقه پائین تر از نظر الگوی غذائی قرار داشته و عموما از مواد غذائی فراوری شده و آماده استفاده می کنند ، دارای والدینی با سطح پائین تر سواد و درآمد هستند .

دکتر آنتج هربرت Antje Hebert ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " این مطالعات نشان می دهد که نابرابری های اجتماعی در عادات غذائی کودکان تاثیر دارند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا