درمان کودکان مبتلا به تومور استخوان با روشی جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، "اسئوئید استئوما" (Osteoid Osteoma) تومور خوش خیم استخوانی، از یک مرکز بافت نرم به نام "نیدوس" ( Nidus )تشکیل شده که اطراف آن را یک توده سفت و محکم استخوانی فرا می‌گیرد. اندازه این توده معمولاً کوچک و در حد 1.5 سانتیمتر است.

پزشکان در روشی موسوم به روش درمانی غیرتهاجمی به نام "اولتراسوند متمرکز با هدایت رزونانس مغناطیسی با شدت بالا"(MR-HIFU) موفق به درمان کودکان مبتلا به این بیماری شدند.

این عمل جراحی بی ضرر در مقایسه با جراحی‌های تهاجمی، بی خطر و بدون درد بوده و آسیب ناخواسته به بافت‌های اطراف نمی‌رساند.

MR-HIFU از امواج متمرکز اولتراسوند تحت هدایت رزونانس مغناطیسی استفاده کرده تا به طور دقیق تومورها را هدف قرار داده و بدون نیاز به سوزن آنها را نابود کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که این روش جدید یک جایگزین مناسب و مطمئن برای"حذف با بسامد رادیویی"(RFA) بوده که نیازمند برش و قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزاسیون است.

9 کودکی که با MR-HIFU تحت درمان قرار گرفتند، هیچ واکنشی جدی ناخواسته‌ای نداشته و پاسخ بالینی خوبی از خود نشان دادند.

محققان این پژوهش اظهار کردند:" هدف ما ارائه یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای کودکان مبتلا به استئوتومی استئوئیدی است و ما از نتایج این آزمایش بالینی بسیار خوشحال هستیم."