هشدارهای دامپزشکی برای عید قربان

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، دکتر عباس عباسی گفت: بسیار تاکید می کنیم افراد دقت داشته باشند مراکز مورد تایید دامپزشکی تنها در میادین عرضه دام است و هر مکانی به غیر از این مراکز دارای مجوز نیستند و همچنین سلامت دام ها تایید شده نیست.

وی بیان کرد: به روال سنوات گذشته با فرارسیدن روز عرفه و عید قربان، سازمان دام پزشکی تمهیداتی را با مشارکت برخی دستگاه ها مانند استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، نیروهای انتظامی و سازمان‌های بهداشت و درمان در نظر گرفته است تا این مراسم مذهبی در سلامت و اطمینان کامل برگزار شود.

وی در ادامه افزود: کشتارگاه های دام در این روز موظف هستند که آمادگی لازم را برای ذبح دام های قربانی در روز عید قربان داشته باشند، اما ممکن است کشتارگاه ها به دلیل شلوغی پاسخگو نباشند. لذا برای مبادرت به ذبح دام های قربانی و دسترسی آسان تری داشته وجود دارد، سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی استان ها با همکاری شهرداری، یکسری اماکن را در داخل و حاشیه شهرها درنظر گرفته و این مراکز مجهز به میادین عرضه کشتار دام نیز هستند و علاوه بر آن، قربانگاه تعبیه شده است تا دام های قربانی تحت نظر متخصصین دامپزشکی قبل و بعد از ذبح نیز معاینه شوند.

عباسی خاطرنشان کرد: در این ارتباط به لحاظ اینکه در این روز حجم دام های کشتاری کل کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است، برخی افراد ممکن است فرصت مراجعه به اماکنی که تحت نظر دامپزشکی است را نداشته باشند و یا شاید ترجیح دهند در منازل خودشان اقدام به این کار شود، برای این دسته از افراد نیز چاره اندیشی شده است. بدین صورت که، در اماکنی که برای این کار تحت نظر دامپزشکی و شهرداری مشخص شده است دامپزشکان و ناظرین شهری ما حضور دارند تا سلامت لاشه را قبل از ذبح تایید کنند و سپس افراد می توانند با گرفتن برگه سلامت حیوان، آن را به برای کشتار به منزل ببرند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: اما در این خصوص چند نکته است که حتما باید رعایت شود، لذا ما در اماکن غیر از کشتارگاه سیستم پیش سرد را نداریم و گوشت بعد از کشتار باید یک دروه 24 ساعته را در پیش سرد بگذراند (در 0 تا 4 درجه) تا سلامت جمود نعشی خود را طی کند و در این ارتباط برخی از بیماری ها که ممکن است برای انسان مخاطره انگیز باشد در این بدورت از بین می رود از جمله بیمارهای مشترکی که بین انسان و حیوان وجود دارد جلوگیری شود.

وی هشدار داد: افراد این موضوع را جدی بگیرند، هم خود لاشه و هم آلایش دام را بعد از 24 ساعت در درجه یخچال نگهداری کرده و بعد مبادرت به قطعه کردن و توزیع به دیگران کنند. برخی افراد که در منزل این کار را انجام می دهند ما توصیه می کنیم، حتما امنیت فردی را رعایت کنند و در زمان کشتار از دستکش، ماسک و روپوش استفاده کنند و طوری دام را ذبح کنند که خون حیوان به صورت و نقاط دیگر بدن تماس پیدا نکند چرا که از نظر پزشکی تشخیص دام بیمار مخصوص حیوان مبتلا به تب کریمه کنگو مشکل است.

به گفته عباسی، مردم باید از خوردن بلافاصله جگر، دل، قلوه و… بعد از کشتار اکیدا خودداری کرده و حتما بعد از 24 ساعت نگهداری گوشت در یخچال از آن استفاده کنند. همچنین در زمان تهیه دام، در مراکزی این کار را انجام دهند که دامپزشکی و شهرداری آن را تایید کرده اند و بعد از معاینه توسط دامپزشک و گرفتن برگه سلامت می توانند حیوان را در همان قربانگاه و یا منزل خود ذبح کنند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی تقاضا دارد از افرادی که در این روز قصد دارند دامی را کشتار کنند، خون و آلایش حیوان را در معابر عمومی، جویبارهای کنار منازل، جدول های کنار خیابان و به طور کل در فضای باز عمومی رها نکنند و حتما تحت ضوابط بهداشتی آن را محصور کنند تا محیط زیست و دیگر افراد تحت خطر بیماری های مشترک بین انسان و دام قرار نگیرند.

وی هشدار داد: اخیرا یکسری تبلیغات در فضای مجازی، روی دیوار ها ، کنار خیابان ها و جاده ها مبنی بر فروش گوسفند زنده مشاهد می‌شود، بسیار تاکید می‌کنیم افراد دقت داشته باشند مراکز مورد تایید دامپزشکی تنها در میادین عرضه دام است و هر مکانی به غیر از این مراکز دارای مجوز نیستند و همچنین سلامت دام ها تایید شده نیست. ناگفته نماند، در برخی از خیابان ها مانند خیابان سبلان ذبح های دسته جمعی انجام می گیرد که باید گفته شود این کار غیرقانونی بوده و در صورت مشاهده بازرسان و ناظرین حتما با افراد متخلف برخورد می شود چرا که هر کشتار دسته جمعی خارج از کشتارگاه سلامت مردم را به خطر می اندازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا