خطر بالا آمدن سطح آب دریاها چقدر جدی است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، کسانی که این شایعه را به اشتراک می‌گذارند، آن را از نمودارهایی نتیجه‌گیری کرده‌اند که اطلاعات ماهواره‌های ناسا را درمورد سطح آب دریاها ارائه می‌کنند و می‌توانند این تصور را ایجاد کنند که سطح آب دریاها در حال پایین رفتن است، اما دقت بیشتر در این نمودارها نشان می‌دهد این پایین‌رفتن موقت سطح آب، صرفا تغییری طبیعی است که بر اثر انواعی از پدیده‌ها روی می‌دهد.

گاهی شاهد نوسانات سالانه سطح آب دریاها هستیم، اما این نوسانات، در این حقیقت که سطح آب‌ها به طور کلی در حال بالاآمدن است تغییری ایجاد نمی‌کند. تاپیو اشنایدر، دانشمند هواشناس در موسسه فناوری کالیفرنیا ـ که با آزمایشگاه رانش فورانی ناسا همکاری می‌کند ـ در این باره می‌گوید: برای مثال در برخی زمستان‌ها، برفی بیشتر از حد معمول در قاره‌ها انباشته می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، آبی که باید در اقیانوس‌ها انباشته می‌شد در خشکی به دام می‌افتد و این شرایط تا وقتی این برف‌ها ذوب شده و به اقیانوس‌ها بازگردند ادامه می‌یابد. گاهی نیز نوسانات دمایی به گرم‌شدن یا سردشدن موقتی اقیانوس‌ها منجر می‌شود. از آنجا که آب بر اثر گرم‌شدن منبسط می‌شود، گرما سطح آب دریاها را افزایش و سرما آن را کاهش می‌دهد، حتی اگر این گرما و سرما موقتی باشد. اشنایدر می‌افزاید: بنابراین در طول بازه زمانی بلندمدت افزایش سطح دریاها، ما لزوما شاهد نوسانات کوتاه مدتی هستیم و این که سعی کنیم روند تغییرات آب و هوایی را از اطلاعاتی محدود و مربوط به چند سال استخراج کنیم، اشتباه خواهد شد.

براساس محاسبات ماهواره‌ای، سطح دریاها در طول یک یا دو سال گذشته تقریبا ثابت بوده است، اما رکوردهای ثبت شده افزایشی تدریجی از سال 1249/ 1870 تاکنون را نشان می‌دهند. اشنایدر می‌افزاید: منحنی سطح دریاها در دو سال گذشته احتمالا فقط حاصل یک افزایش عمده در سطح آب دریاها در سال1394 / 2015 بوده است. در این سال، یک ال‌نینوی شدید (تغییرات اقلیمی طبیعی که آب و هوای سال‌های خاصی را بشدت گرم می‌کند) سطح آب دریاها را به طور موقت افزایش داد. به گفته اشنایدر وقتی به روند کلی در طول دهه‌های گذشته نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود سطح دریاها به طور وحشتناکی بالا می‌آید. انتظار می‌رود این روند طولانی‌مدت، تا وقتی زمین به گرم‌شدن خود ادامه می‌دهد، همچنان ادامه داشته باشد، زیرا گرما هم به علت انبساط آب‌ها و هم به علت ذوب‌شدن یخ‌های موجود در خشکی‌ها، سطح آب دریاها را افزایش می‌دهد.

واقعیت این است آرزوکردن چیزی باعث تحقق آن نمی‌شود. سطح دریاها همچنان در حال بالا آمدن است، دیواره بزرگ مرجانی کماکان درحال نابودی است، کلاهک‌های یخی قطب‌ها همچنان ذوب می‌شوند و روند رکوردشکنی‌ها در زمینه دماهای جهانی نشان می‌دهد، تغییرات آب و هوایی همچنان رو به وخامت می‌رود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا