تلاش محققان پژوهشگاه رویان برای ساخت شبه کبد انسانی

به گزارش سیناپرس، دکتر حمید گورابی روز چهارشنبه در حاشیه هجدهمین کنگره پزشکی تولید مثل به خبرنگار ایرنا گفت: سلول های بنیادی پرتوان انسانی پس از کشت، به داخل جنین حیوانات بزرگ مزرعه مانند بز که توانایی ساخت کبد خود را ندارند، منتقل می شوند تا این عضو پس از ساخته شدن در بدن حیوان، به انسان منتقل شود.
وی اظهار کرد: در دنیا اقدامات خوبی در رابطه با حیوانات کوچک انجام شده و محققان ما هم در مدل حیوانی موش توانسته اند به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یابند؛ اما کبد تولیدی باید در اندازه واقعی باشد، بر این اساس این فعالیت پژوهشی ما در حیوانات بزرگ مرزعه متمرکز شده تا ارگان خاص مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به این که این پروژه در مراحل ابتدای کار است، اظهار کرد: اگر این طرح تحقیقاتی به نتیجه مطلوب برسد، از نتایج آن می توان برای ساخت سایر اندام های بدن هم استفاده کرد .
وی به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه شبیه سازی حیوانات هم اشاره کرد و گفت: بز سانن، گوسفند رویانا و گوساله بنیانا از جمله دستاوردهای این مجموعه علمی و تحقیقاتی در چند سال اخیر بوده است.
گورابی ادامه داد: در تلاش هستیم این دستاوردهای بزرگ کشور را با همکاری مربوطه در حوزه دامپروری به تولید انبوه برسانیم که در بز سانن به موفقیت هایی در این زمینه دست یافته ایم.
وی اظهار کرد: شبیه سازی قوچ قمیشلو به عنوان نمونه در این پژوهشگاه انجام شد و توانایی شبیه سازی حیوانات در معرض خطر نیز در این پژوهشگاه وجود دارد.
هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل به همراه سیزدهمین کنگره بین المللی سلول های بنیادی و دوازدهمین سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل از 8 تا 10 شهریور ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا