مصرف استاتین ها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه آستون در بیرمنگام در این مطالعه 14 ساله که روی بیش از یک میلیون نفر انجام شد، متوجه شدند که میزان ابتلا به سرطان سینه و مرگ و میر ناشی از این بیماری در زنانی که کلسترول بالا دارند و در نتیجه استاتین مصرف می کنند، به اندازه قابل توجهی کمتر است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف استاتین ها با میزان کمتر ابتلا به سرطان سینه و مرگ و میر متعاقب این بیماری ارتباط دارد.
دکتر 'راهول پتلوری' نویسنده ارشد این مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه آستون در بیرمنگام گفت: پیش از این متوجه ارتباطی میان کلسترول بالا و ابتلا به سرطان سینه شده بودیم بنابراین تصمیم گرفتیم که این مطالعه جدید را برای پیگیری وضعیت بیماران و بررسی قاطعانه تر این ارتباط انجام دهیم. 
وی افزود: این که در یک تحقیق ارتباط میان کلسترول بالا با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و مرگ و میر متعاقب آن ثابت شود، مدرک محکمی دال بر تاثیری پیشگیرانه احتمالا مرتبط با استاتین ها است. 
در این مطالعه، محققان زنان 40 ساله و مسن تر را که برخی کلسترول بالا داشتند و برخی نداشتند به دو گروه تقسیم کردند و میزان ابتلا به سرطان سینه و مرگ و متعاقب این بیماری را در آنان بررسی کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که کلسترول بالا داشتند، در قیاس با زنانی که کلسترول بالا نداشتند، 45 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. 
محققان همچنین بعد از بررسی عواملی که ممکن بود بر مرگ و میر تاثیر بگذارد، متوجه شدند بیمارانی که به سرطان سینه مبتلا شده بودند و کلسترول بالا داشتند، در قیاس با زنان مبتلا به سرطان سینه که کلسترول بالا نداشتند، 40 درصد کمتر احتمال داشت که جان خود را از دست بدهند.
دکتر پل کارتر نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه آستون گفت: تحقیق ما تایید می کند که میزان ابتلا به سرطان سینه و مرگ و میر متعاقب این بیماری در زنانی که کلسترول بالا دارند، به اندازه زیادی کمتر است و با توجه به مطالعه قبلی ما و سایر گروه ها که مطالعات حیوانی را نیز در برمی گرفت، استاتین ها خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند که این موضوع نشانه محکمی ارائه می دهد که استاتین ها این تاثیر پیشگیرانه را در سرطان سینه ایجاد می کنند.
نتایج این مطالعه در کنگره انجمن کاردیولوژی اروپا ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا