توسعه کاربرد آبگرمکن‌های خورشیدی نیازمند مدل‌های کسب و کار نوآورانه است

همه در طول روز از آب گرم استفاده می کنیم و آبگرمکن‌ها وسیله‌ای هستند که با صرف انرژی های فسیلی، آب گرم بهداشتی منازل را تأمین می کنند. اما همین وسیله به ظاهر کوچک باعث مصرف انرژی زیادی در کشور می شود. تا امروز چقدر به این مسئله فکر کرده ایم که با استفاده از آبگرمکن های خورشیدی نیز می توان همین میزان آب گرم را البته با استفاده از انرژی پاک تأمین کرد.  در سال های اخیر با پیشرفت حوزه های مختلف علمی؛ آبگرمکن های قدیمی نیز دچار تحول شده اند و آبگرمکن های خورشیدی پا به عرصه بازار گذاشته‌اند.

در بسیاری از کشورها و حتی آنهایی که از میزان تابش خورشید بالایی برخوردار نیستند، تمایل به استفاده از این آبگرمکن ها گسترش یافته است. زیرا آنها به اهمیت موضوع پی برده اند و برای کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و ایجاد آلودگی کمتر، اولویت را به استفاده از این فناوری می دهند. اما در ایران ما که از نظر دریافت انرژی خورشیدی شرایط بسیار خوبی نیز دارد، این وسیله آن گونه که باید استفاده نمی شود.

آبگرمکن های خورشیدی در انتظار ترسیم نقشه راه

حمید اصفهانی مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان تولید کننده آبگرمکن های خورشیدی در کشور، عدم توسعه آبگرمکن های خورشیدی را  غفلت از کاربردهای حرارتی انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین نبود متولی مشخص برای این حوزه در مجموعه دولت دانسته و بیان می کند: از زمان توسعه انرژی خورشیدی و فناوری های مرتبط با آن در دنیا، برنامه و ابزارهای حمایتی از سوی دولت ها مطرح شد که البته این حمایت ها الزاما مادی نبوده است. بلکه منظور زنجیره ای از فعالیت ها همچون تولید دانش فنی، فرهنگ‌سازی و ایجاد تقاضای مردمی است که این مجموعه باید با برنامه ریزی در کشور توسعه پیدا کند. یکی از مهمترین مشکلات در کشور ما در این زمینه این است که توسعه این آبگرمکن ها در ساختار دولتی مان دارای متولی نبوده است. یعنی متولی مشخصی که با برنامه ریزی، چشم اندازی از این حوزه را برای آینده مشخص کند وجود ندارد تا بر اساس آن اقدامات انجام شود. تدوین برنامه باعث می شود ذی‌نفعان این بخش اعم از صنعت و جامعه مصرف کنندگان، به سمت دستیابی به اهداف حرکت کنند. پس می توان نتیجه گرفت تعیین متولی برای این حوزه یکی از اقدامات مهم است تا بر اساس آن نقشه راه ترسیم و اولویت های این عرصه مشخص شود.
 

البته حوزه آبگرمکن های خورشیدی و مباحث مرتبط با آن موضوعی جدید در کشور نیست و از حدود سال 83 با تعریف پروژه ای در وزارت نفت بحث توسعه آبگرمکن های خورشیدی مطرح و پیرو آن نیز فعالیت هایی در این حوزه آغاز شد و دانش فنی آن به کشور انتقال یافت. پس از آن شرکت هایی ایجاد و در این عرصه نوآوری‌هایی در زمینه تولید محصول انجام دادند. با این وجود این صنعت توسعه لازم را نداشته است.

صرفه جویی در مصرف نفت و گاز

اصفهانی همچنین درباره سایر مشکلات در حوزه آبگرمکن های خورشیدی ابراز کرد: ایران کشوری دارای پتانسیل بالا در منابع نفت و گاز است و ساده ترین راه برای استفاده آن نیز مصرف کردن آن توسط مردم است و با قیمتی ارزان به تمام روستاهای کشور انتقال داده شده است  در صورتی که می توان در پتروشیمی از آن استفاده کرد یا حتی آن را صادر کرد که ارزش افزوده بالاتری داشته باشد. بنابراین مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی که سرمایه اولیه بیشتری را می طلبد، تمایلی ندارند. از سوی دیگر بازار این فناوری در کشور توسعه نیافته و در نتیجه راه اندازی خط تولید و کارخانه توجیه اقتصادی ندارد.

با این وجود استفاده از آبگرمکن های خورشیدی دارای مزیت های اقتصادی و محیط زیستی است. در کشوری همانند ایران حداقل 70 درصد از انرژی مورد نیاز برای گرم کردن آب را می توان از انرژی خورشید تامین نمود که رایگان است و هر آبگرمکن خورشیدی معادل هزار لیتر نفت در سال صرفه جویی می کند. در مباحث محیط زیست نیز هر آبگرمکن خورشیدی از تولید 4 تن گاز گلخانه ای جلوگیری می‌نماید. به طور مثال در صورت استفاده 20 میلیون خانوار کشور از آبگرمکن خورشیدی، بالغ بر 8 میلیارد متر مکعب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: همچنین فرهنگ‌سازی یکی دیگر از مشکلات این حوزه است، مردم و مسئولین کمتر با این فناوری آشنا هستند پس باید فعالیت هایی در راستای آگاهی‌بخشی انجام شود و در این زمینه نیاز به حرکتی ملی است زیرا شرکت های کوچک به تنهایی توان فرهنگ‌سازی ملی را ندارند.

در این راستا ستاد توسعه فناوری  انرژی های تجدیدپذیر در معاونت علمی در این حوزه ورود جدی پیدا کرده و در حال تدوین یک بسته سیاستی با مشارکت شرکت ها فعال می باشد تا با اجرای آن گسترش بازار و کسب و کارهای مرتبط با کاربردهای حرارتی انرژی‌های تجدیدپذیر و بویژه خورشیدی محقق شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا