ارتقای صنعت ریخته‌گری با نرم‌افزار هوشمند محاسبات شارژ كوره

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی صحا، مهندس کیانوش عسگری، مدیرعامل شرکت علوم و فناوری‌های نوین رهیافت، ضمن بیان این مطلب، گفت: این نرم‌افزار کمک می‌کند تا تولید قطعات ریختگی مطابق آنالیز درخواستی کارفرما با حداقل زمان و بهترين كيفيت انجام شود.
مهندس عسگری طراحی بهینه به منظور صرف کمترین زمان لازم برای کارکرد کوره مذاب و کاهش مصرف انرژی را از اهداف مورد نظر در این طرح عنوان کرد و گفت: این نرم‌افزار نحوه تهیه مذاب را به گونه‌ای طراحی می‌کند که کمترین زمان لازم برای استفاده از کوره مذاب مقدور باشد.
وی ضمن بیان اینکه استفاده از این محصول در صنعت ریخته‌گری، اطمینان از دستیابی به آنالیز موردنظر در قطعه ریختگی با حداقل هزینه ممکن را تضمین می‌کند، افزود: سرعت عمل بالا در فرآیند تهیه ذوب، حذف هزینه‌های سنگین ناشی از تهیه قطعات با ذوب نامناسب و خارج از محدوده، کاهش هزینه‌های مواد مصرفی و صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی کوره، از مزایای قابل توجه این طرح است که می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت علوم و فناوری‌های نوین رهیافت نرم‌افزار طراحی‌شده را حاصل حل الگوریتم‌های جامع حاکم بر فرآیند و تنها نرم‌افزار دارای قابلیت بهینه‌سازی مصرف انرژی در این زمینه توصیف کرد و گفت: روش‌های حل سریع، قابلیت کالیبره‌سازی فرآیندهای مختلف ریخته‌گری در کارخانجات کشور (با انواع آلیاژها و کوره‌های مختلف)، قابلیت کنترل هوشمند مواد اولیه موجود و هزینه تهیه هر یک، امکان پایش انبار مواد مصرفی، بهینه‌سازی مصرف بر اساس قیمت مواد اولیه، تضمین دستیابی به آنالیز صحیح از ویژگی‌های شاخص این پروژه است.
مهندس عسگری تولید قطعات ریختگی مطابق آنالیز درخواستی کارفرما را یکی از مهمترین چالش‌های ریخته‌گران عنوان کرد و گفت: جهت دستیابی به آلیاژ با استاندارد مشخص و ترکیب عناصر خاص، باید از شمش‌های موجود و یا در اغلب اوقات قراضه‌های بازگشتی استفاده کرد تا اقتصادی بودن فرآیند نیز تضمین شود.
مهندس عسگری ادامه داد: در بیشتر مواقع پس از تهیه مذاب و تولید قطعه سفارشی، به واسطه انحراف آنالیز از استاندارد مشخص شده، قطعه توسط کارفرما برگشت داده شده و نیاز به تکرار کلیه مراحل طی شده است که خود مستلزم صرف هزینه‌های بسیار و زمان قابل توجه است.
وی با اشاره به کمک نرم‌افزار تعریف شده به این روند، بیان کرد: نرم‌افزار هوشمند محاسبات شارژ كوره با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی از مواد مصرفی و هزینه تهیه آن و استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و فناوری‌های پیشرفته بهینه‌سازی، قادر به راهنمایی تولیدکننده جهت تعیین بهترین انتخاب از نوع، وزن و نحوه استفاده مواد اولیه و نحوه شارژ کوره است؛ به گونه‌ای که ضمن تأمین آنالیز موردنظر، مواد اولیه با کمترین هزینه استفاده شده و زمان استفاده از کوره جهت صرفه‌جویی در سوخت نیز بهینه شود.
وی گفت: بر این اساس، افزایش سرعت تولید، کاهش هزینه مواد اولیه مصرفی، جلوگیری از ضایعات ناشی از آنالیز خارج از محدوده و صرفه‌جویی عظیم در مصرف سوخت کوره‌های مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری، که علاوه بر صرفه‌جویی‌های قابل توجه، می‌تواند در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، مؤثر باشد، از دستاوردهای قابل توجه این نرم‌افزار است.
وی افزود: نرم‌افزار هوشمند محاسبات شارژ كوره برای اجرا تحت شبکه طراحی شده تا امکان استفاده از آن برای تمامی دینفعان در هر شرایط کاری، مقدور باشد.  
وی بازار مصرف این نرم‌افزار را كليه واحدهاي ريخته‌گري در صنايع بزرگ، متوسط و كوچك و همچنين كليه واحدهاي آموزشي دانشگاهی و مراكز فني و حرفه‌اي كه در آنها واحد ريخته‌گري تدريس مي‌شود، دانست و گفت: با توجه به گستره این بازار در خارج از کشور و هزینه‌های بسیار بالای نرم‌افزار‌های مشابه خارجی که قابلیت‌های به مراتب کمتری در آنها دیده شده، در صورت تکمیل نرم‌افزار و زمینه‌سازی صادرات آن، مشابه تجربه قبلی این گروه در نرم‌افزار SUTCAST، می‌توان چشم‌انداز گسترده‌ای در جذب بازار صادراتی این نرم‌افزار متصور شد.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون نرم‌افزار مشابهی با این گستره قابلیت، خصوصاً با امکان منظور کردن معادلات مرتبط با محاسبه مصرف انرژی در داخل و یا خارج کشور تهیه نشده است.
وی در خصوص روند تولید نرم‌افزار نیز با اشاره به انجام شدن مطالعات میدانی، طراحی الگوریتم، مدل‌سازی ریاضی و انتخاب بهینه روش‌های حل عددی و تهیه تمامی مستندات نرم‌افزار، گفت: هم‌اکنون طراحی بانک اطلاعاتی، تعیین ورودی‌ها و خروجی‌های لازم و طراحی صفحات مورد نیاز نیز تکمیل و مرحله کدنویسی نرم‌افزار آغاز شده است.

وی با بیان این که اجرایی شدن این طرح با حمایت صحا میسر شده است، افزود: تهیه سخت‌افزارهای مورد نیاز و تأمین هزینه پرسنلی طرح که شامل تیم گسترده‌ای از متخصصان مورد نیاز در رشته‌های مهندسی مواد، ریاضیات و کامپیوتر در سطح حرفه‌ای هستند، از محل تسهیلات صحا، منظور شده است.
شایان ذکر است، یکی از اهداف صندوق حمایت از تحقیقات وتوسعه صنایع الکترونیک(صحا) نفوذ صنایع پیشرفته در صنایع سنتی با هدف افزایش مکانیزاسیون، رشد بهره وری و کاهش تلفات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا