تغییرات اقلیمی، عامل اصلی آوارگی

از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه ژوئن، می‌توان آوارگان کشورهای جهان را به دو گروه تقسیم کرد:

  1. گروهی که به‌دلیل درگیری‌ها و نزاع‌های داخلی در کشورشان، اقدام به مهاجرت کرده‌اند. (حدود 4.6 میلیون نفر)
  2. گروهی که به‌دلیل بروز بلایای طبیعی آواره شده‌اند. (5.4 میلیون نفر)

29کشور متعلق به گروه اول و 76کشور متعلق به گروه دوم هستند.

بیشترین آسیب‌پذیری را جمهوری دموکراتیک کنگو با آوارگی بیش از 997 هزار نفر در شش ماهۀ نخست سال جاری در آفریقا تجربه کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت که در سال‌های اخیر، نزدیک به 4 میلیون نفر به‌طور مطلق آواره شده‌اند ( به معنای ریشه‌کن‌شدن از محل زندگی اصلی خود). خاورمیانه نیز در این شش ماه بسیار تحت تاثیر جابجایی داخلی بوده است. در عراق (922 هزار نفر) و در سوریه (692 هزار نفر)  آواره شده‌اند. در اواخر سال 2016، بیش از 40 میلیون نفر در جهان به‌دلیل جنگ در کشورهای خود، در شرایط تبعید اجباری در سایر مناطق جهان زندگی کردند.

اما توزیع جغرافیایی به‌دلیل جابجایی‌های ناشی از بلایای طبیعی بسیار متفاوت است. آسیا بدترین ضربه‌ها را از بلایای طبیعی دیده است که شامل دو دلیل عمده حوادث طبیعی است : یکی سیل و رانش زمین که جنوب چین را در اواخر ماه ژوئن تحت تأثیر قرار دارد و 858 هزار نفر را از کشور خود آواره کرد و دیگری طوفان مورا  که در ماه می و ژوئن بنگلادش، برمه و هند را در برگرفت و  بیش از 851 هزار نفر آواره بر جای گذاشت

آمار آواره‌شدگان در نیمه اول سال 2017 بسیار بیشتر از همین مدت زمان در سال 2016 است، به‌ویژه برای افرادی که مجبور به ترک وطن خود به‌دلیل جنگ و نزاع شده‌اند.

رئیس سازمان نظارت بر جابجایی‌ها (IDCM) میگوید که تعداد بالای آوارگان براثر بروز سیلاب‌های فصلی که قابل پیش‌بینی بوده‌اند، به‌وضوح نشان میدهد که به اندازه کافی برای کاهش آسیب‌پذیری این مناطق سرمایه‌گذاری نشده است اقدامات لازم جهت مواجه‌شدن با این بلایای طبیعی صورت نگرفته است.

بر اساس آمار، همچنین بیشتر کشورهای آسیب‌دیده کم‌درآمد و فقیر هستند و قادر به محافظت از خود در برابر تغییرات اقلیمی نیستند.

تغییرات آب و هوایی، که موجب تشدید بلایای طبیعی شده است، نشان‌دهنده افزایش جریان آوارگان داخلی در کشورها است.

در این گزارش، نسبت به پناهندگان بین‌المللی ناشی از وضعیت اسف‌بار سومالی درپی خشکسالی شدید و قحطی هشدار داده شده است. در این کشور بیش از 800 هزار نفر روستاها را ترک و به مراکز شهری مهاجرت کرده‌اند.

از طرف دیگر، کشورهایی هستند که هر دو واقعه بلایای طبیعی و جنگ‌های داخلی را همزمان تجربه می‌کنند و با افزایش چشمگیر آمار آوارگان داخلی مواجه شده‌اند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا