به جای احیای معادن زغال سنگ به انرژی پاک روی بیاورید

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، سر ریچارد برانسون، بنیان‌گذار مجموعه‌ی شرکت‌های ویرجین و ویرجین گالاکتیک که سال‌ها است ایده‌ی راه‌اندازی سفرهای فضایی توریستی را دنبال می‌کند، می‌گوید سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی انرژی‌های پاک به نفع صاحبان صنایع معدنی، دولت آمریکا و جهان است.

گزینه‌ی بهتر

در خلال نشست نوآوری‌های گروه شرکت‌های ویرجین که ماه گذشته در نیویورک برگزار شد، مدیرعامل و بنیان‌گذار ویرجین گالاکتیک پیشنهادش به دولت ترامپ را مطرح کرد. برانسون با اشاره به تلاش دولت آمریکا برای احیای صنعت معادن زغال‌سنگ، تمرکز بر انرژی‌های پاک را به دولت آمریکا پیشنهاد داد. تلاش برای احیای صنعت معادن زغال‌سنگ بخشی از طرح «دوران جدید انرژی و تولید و اشتغال‌زایی» دولت دونالد ترامپ است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اواسط خرداد سال جاری اعلام کرد که ایالات ‌متحده آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس کنار می‌کشد تا شرایط بهتری برای اقتصاد، کارگران، مردم و مالیات‌دهندگان کشور فراهم کند. 

دونالد ترامپ

برانسون در نشست نیویورک گفت: استخراج زغال‌سنگ بهترین راهکار نیست. معادن زغال‌سنگ چند دهه‌ی قبل در انگلستان از رونق افتاده‌اند. بسیاری از این معدنچیان زغال‌سنگ به شغل‌هایی بسیار خوشایندتر، بسیار کم‌خطر و سالم‌تر دست یافتند.

برانسون در طول صحبت‌های خود گفت شغل‌های مرتبط به انرژی‌های پاک نه‌تنها برای معدنچیان سودمند نیستند، بلکه برای آمریکا و جهان هم مطلوب نیستند. بر اساس مطالعه‌ی دانشگاه صنعتی میشیگان، آلودگی ناشی از صنعت زغال‌سنگ، سالانه جان بیش از ۵۴ هزار نفر را در آمریکا می‌گیرد. انتقال به منابع انرژی پاک باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا خواهد شد و همچنین به جنبش جهانی مقابله با گرمایش سیاره کمک می‌کند.

پیشروی سریع انرژی‌های پاک

درحالی‌که دولت آمریکا در تلاش است تا صنعت زغال‌سنگ را احیا کند، باقی کشورهای جهان درست عکس این رویه را در پیش گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، هند چند ماه قبل، ۳۷ معدن متعلق به بزرگ‌ترین شرکت زغال‌سنگ جهان را تعطیل کرد. در همین حال دولت فرانسه هم اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۳، تمامی نیروگاه‌های سوخت زغال‌سنگ را تعطیل می‌کند.

 این تغییر رویه تنها به دلایل زیست‌محیطی نبیست. انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشید و باد، از لحاظ اقتصادی هم سودآور هستند. تولید انرژی خورشیدی هزینه‌ی کمتری دارد. به‌احتمال زیاد در دهه‌های آینده، انرژی‌های تجدیدپذیر گوی سبقت را از زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی خواهد ربود که هم‌اکنون به‌عنوان ارزان‌ترین انرژی‌های موجود محسوب می‌شوند. در همین حال، انرژی‌های پاک اشتغال‌زا هستند. تنها در خود آمریکا، صنعت انرژی خورشیدی به‌تنهایی دو برابر بیشتر از صنعت زغال‌سنگ و بیش از مجموع کارکنان غول‌های تکنولوژی اپل، فیسبوک و گوگل، نیروی کار به استخدام خود درآورده است.

انرژی خورشیدی

اما دولت ترامپ هنوز مشخص نکرده است که صنعت زغال چگونه می‌خواهد در آینده با انرژی‌های پاک رقابت کند. از این جهت، ریچارد برانسون عدم حمایت دولت آمریکا از انرژی پاک را یک مسئله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جدی می‌داند. برانسون به حاضران در نشست نیویورک گفت: آشکار است داشتن دولتی که نظر عجیبی در مورد توافق‌نامه آب و هوایی (پاریس) دارد، خبر خوبی نیست.

البته در این مورد برانسون از تنها منتقدان مشهور سیاست‌های آب و هوایی دونالد ترامپ نیست. استیون هاوکینگ، اخترفیزیکدان و کیهان‌شناس شهیر هم چند ماه قبل اخطار داده بود که ترامپ با خارج کردن آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری در محیط‌زیست سیاره و آینده ما ایجاد می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا