دوربینهای حرفه ای در راه ایستگاه فضایی بین المللی

آژانس فضانوردی آمریکا با سفارش این تعداد دوربین اصلاح نشده حالا در نظر دارد تحولی تازه در مأموریتهای اکتشافاتی خود ایجاد کند.
ناسا در سالهای اخیر تصاویر و ویدئوهای حیرت انگیزی از اعماق کیهان تهیه و در اختیار دانشمندان قرار داده است و اکنون با سفارش 53 دوربین D5 به شرکت نیکون آن هم به ارزش خیره کننده 350 هزار دلار نشان داده که برنامه های تازه ای را دنبال می کند.
نکته جالب اینجاست که تعدادی از این دوربینها بر اساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده راهی فضا خواهد شد. بر این اساس بخشی از این مجموعه توسط فضانوردان در تأسیسات تمرینات فضایی مورد استفاده قرار گرفته و شماری نیز به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده می شود.
نکته مهم درخصوص این سفارش در این است که اصلاحات سخت افزاری بر روی دوربینها صورت نمی گیرد.
سابقه سفارش چنین دوربینهایی به گذشته بازمی گردد. ناسا در سال 2009 هم سفارش دوربینهای D3S را به شرکت نیکون داده بود.
آنهایی که با دوربینهای حرفه ای آشنایی دارند می دانند که مدل دوربینهایی که توسط ناسا سفارش داده شده همانهایی است که عکاسان بر روی زمین نیز از آنها استفاده می کنند.
شرکت نیکون پس از دریافت چنین سفارش مهمی در یک بیانیه اعلام کرد: سفارش این حجم دوربین از سوی ناسا نشان می دهد که می توان به محصولات ما اطمینان کرد چون حالا قرار است برخی از آنها در محیط سخت و خشن فضا به کار گرفته شوند.
ناسا و نیکون سابقه همکاری طولانی دارند. نخستین بار در سال 1971 بود که یک دستگاه دوربین مدل Photomic FTN نیکون در مأموریت آپولوی 15 راهی فضا شد. این روند در سالها و دهه های بعد هم ادامه داشته و همواره از محصولات به روز این شرکت در فضاپیماها و تأسیسات فضایی ناسا استفاده شده است. در واقع می

توان گفت دوربینهای نیکون از عصر آپولوها همراه ناسا بوده و حالا سر از ایستگاه فضایی بین المللی درآورده اند.

مترجم : مهدی پیرگزی