۳ درصد بازار جهانی در تسخیر محصولات بیوتکنولوژی

 دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، بهزاد قره یاضی رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه، دکتر حمیدی دبیر ستاد توسعه سلولهای بنیادی، دکتر تولایی رئیس انجمن ژنتیک کشور، دکتر  خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، محمدرضا زمانی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی، مختار جلالی معاون آموزش دانشگاه تربیت مدرس، مجید معنوی معاون زیستی مرکز همکاریهای فناوری رئیس جمهور و جمعی از پژوهشگران ایرانی و خارجی از کشورهای آلمان، ژاپن، آذربایجان، عراق، مالزی و پاکستان برگزار شد.

۳ درصد بازار جهانی در تسخیر بیوتکنولوژی کشاورزی

در این مراسم مصطفی قانعی گفت: زیرساخت های قوی بیوتکنولوژی کشور سرمایه ارزشمندی است.

دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی با تاکید بر تسخیر ۳ درصد از بازار جهانی محصولات بیوتکنولوژی ادامه داد: ما در کشور باید برای توسعه بیوتکنولوژی از الگوی بیوتکنولوژی پزشکی استفاده کنیم. در این حوزه وزارت بهداشت هم بازار ایجاد کرد و هم از بازار محصولات بیوتکنولوژیک در مقابل واردات حمایت کرد و به طور کل از توسعه بیوتکنولوژی دارویی حمایت کرد.

گسترش همکاریهای جهانی در بیوتکنولوژی

همچنین اسکندر زند معاون پژوهشی وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ایران دوسال است که عضو شورای مرکزی CGIAR شده است. سه اولویت اصلی ۱۴ موسسه تحقیقاتی وابسته به CGIAR یکی داده های بزرگ، دیگری بهره برداری از ذخایر توارثی و دیگری در حوزه اصلاح نباتات است. اینها سه اولویت اصلی ۱۴ موسسه ذیل CGIARاست.

وی با بیان اینکه گاهی در مجموعه های غیر علمی مباحث سیاسی وارد می شود و بحث هایی را در مورد وابستگی این مجموعه های تحقیقاتی مانند IRRI و یا ابهاماتی را در مورد همکاری پژوهشگران برجسته ما با این مراکز ایجاد می کنند که محل تاسف است افزود: ما رسما اعلام می کنیم که دولت ما به حکم قانون به CGIAR حق عضویت پرداخت کرده و موضع ما گسترش همکاری در این حوزه ها به خصوص در حوزه بیوتکنولوژی است.‌

زند با اشاره به اینکه از نظر ما تولید و تحقیق در مورد گیاهان تراریخته یکی از رشته های اصلاح نباتات است، در مورد وجود ۳ مبحث محصولات تراریخته در کشور، گفت: واردات و مصرف محصولات تراریخته اجتناب ناپذیر است. چون محصولات موجود در بازار جهانی که متاسفانه ما وارد کننده عمده آنها هستیم، به طور عمده تراریخته هستند.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه در این زمینه بدیهی است و ما با تمام توان در مورد محصولات تراریخته تحقیق می کنیم و کسی نیز معترض نیست، افزود: تنها در مورد تولید ملی محصولات تراریخته، کمی اختلاف نظر وجود دارد. اما نظر وزارت جهاد کشاورزی این است که وقتی ما وارد کننده عمده محصولات تراریخته هستیم باید تولید داخلی آن را هم داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزیر کشاورزی ابراز امیدواری کرد تا اگر افرادی ابهامی دارند در محیط های علمی ابهامات خود را مطرح کنند.

عقب ماندگی علمی کشور به دلیل مخالفت با تراریخته

در این کنگره بین المللی، سیروس زینلی رئیس انجمن بیوتکنولوژی نیز با اشاره به حضور میهمانان خارجی شرکت کننده در این همایش و ابراز امیدواری برای توسعه همکاریهای علمی بین المللی در فضای پسابرجام گفت: برای اولین بار است‌که در تاریخ برگزاری کنگره های بیوتکنولوژی، تعداد مقالات دریافتی در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی از تعداد مقالات دریافتی در حوزه بیوتکنولوژی گیاهی و کشاورزی پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: این می تواند نتیجه زحمات مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته باشد که امیدواریم با تغییرات صورت گرفته در دولت، پیشرفت در حوزه پژوهشهای بیوتکنولوژی کشاورزی و به ویژه محصولات تراریخته هم جایگاه خاص خود را بیابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا