داشتن دید 10/10 به منزله سلامت چشم نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر مسعود ناصری پور روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره چشم پزشکی ایران اظهار کرد: از آنجا که بیماریابی برای نظام سلامت مقرون به صرفه نیست، انجام معاینات دوره ای توسط همه افراد می تواند یک غربالگری در سطح جامعه باشد.

وی افزود: اختلالات انکساری شایعترین مشکلات چشمی است و می تواند مبنایی برای معاینات منظم چشم پزشکی باشد؛ برخی افراد تصور می کنند با تعیین نمره چشم و گرفتن عینک، دیگر نیازی به معاینه ندارند، در صورتی که بسیاری از بیماری های چشمی مانند گلوکوم بدون علامت هستند و اگر معاینات دوره ای انجام نشود، ممکن است بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود که درمان در این مرحله بسیار سخت خواهد بود.

** دیابت و عوارض چشمی
دبیر هیات برد چشم پزشکی ایران با بیان این که دیابت عروق بدن را درگیر می کند و به طور مستقیم بر سلامت چشم ها نیز تاثیر می گذارد، افزود: اختلالات سطح چشم در بیماران دیابتی بیشتر است و شیوع آب مروارید در این بیماران 2 تا چهار برابر سایر افراد است؛ همچنین تورم شبکیه و ایجاد عروق اضافی در سرعصب بینایی و خونریزی ناشی از آن از دیگر عوارض چشمی بیماری دیابت به شمار می رود.
ناصری پور ادامه داد: شیوع دیابت در جوامع هشت تا 10 درصد جمعیت و در ایران نیز به همین میزان است و در استان یزد شیوع بیشتری نسبت به سایر استان های کشور دارد.
وی با بیان این که مبتلایان باید به صورت دوره ای تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند و فاصله معاینات به شدت بیماری بستگی دارد، افزود: هرچه میزان قندخون و طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، شیوع اختلالات ناشی از دیابت در مبتلایان بیشتر خواهد بود؛ بنابراین افرادی که به عنوان مثال 10 سال از زمان ابتلای آنان به دیابت می گذرد باید نسبت به سلامت بینایی خود دقت بیشتری داشته باشند.
ناصری پور گفت: برخی بیماران تصور می کنند که اگر قندخون 110 داشته باشند، قندخون آنان کنترل شده است این درحالی است که باید میزان قندخون سه ماهه آنان هفت یا زیر هفت باشد تا بتوان گفت قند خون کنترل شده دارند.

** ماکولا
دبیر هیات برد چشم پزشکی ایران در خصوص بیماری ماکولا نیز گفت: ماکولا (از بین رفتن شبکیه) در کشورهای پیشرفته شایعترین علت نابینایی است و در ایران نیز به دلیل افزایش جمعیت سالمندان، ابتلا به این بیماری افزایش یافته است.
ناصری پور افزود: پس از عیوب انکساری و آب مروارید، شایعترین اختلال چشمی بعد از سن 50 سالگی، ماکولا به شمار می رود که عوامل ژنتیکی، استعمال سیگار و فشار خون بالا از عوامل ایجادکننده این بیماری هستند.

** لنزهای غیراستاندارد، خراش چشم و بروز عفونت
رئیس انجمن چشم پزشکان ایران نیز در خصوص استفاده از لنز گفت: برخی لنزهای غیراستاندارد سبب بروز خراش در سطح چشم شده و عفونت های چشمی می شوند که در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام حتی می تواند به پیوند قرنیه و تخلیه چشم نیز منجر شود.
دکتر محمود جباروند افزود: افرادی که مایل به استفاده از لنز هستند، باید به چشم پزشکان مراجعه کنند تا از نظر سلامت لبه و سطح چشم بررسی شوند و با نحوه استفاده از لنز آشنا شوند.
وی خاطرنشان کرد: افراد باید توجه داشته باشند که از هر کسی و از هر جایی لنز را تهیه نکرده و به هیچ وجه از لنزهای اجاره ای استفاده نکنند.
نیست.
بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از 13 تا 16 آذرماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا