80 درصد مبتلایان به گلوکوم از بیماری خود اطلاعی ندارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکترحیدرامینی روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: غربالگری هزینه بسیار سنگینی دارد؛ به همین دلیل در هیچ کشوری غربالگری صورت نمی گیرد و تنها می توان به افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده خود دارند یا این که در سنین بالای 50 سال هستند، توصیه کرد که معاینات دوره ای چشم را هر 6 ماه یک بار انجام دهند.

وی با بیان این که گلوکوم زاویه باز شایع تر است، افزود: در گلوکوم میدان دید از اطراف تنگ می شود و فرد دید میانی خوبی دارد، به همین دلیل از آنجا که این بیماری وابسته به سن است و در سنین بالا بروز می یابد، افراد تصور می کنند که از مشکلات سن بالا است و به آن توجه جدی نمی کنند.
امینی همچنین شایعترین بیماری چشمی را آب مروارید عنوان کرد و گفت: این بیماری به دلیل این که موجب تاری دید می شود، زود تشخیص داده و افراد درمان می شوند.
وی افزود: در گذشته برای درمان آب مروارید گاهی بیماران مجبور به انتظار در نوبت های 6 ماهه بودند اما اکنون این میزان به صفر رسیده و با توجه به طرح تحول سلامت افراد می توانند با هزینه بسیار اندک و با پوشش بیمه ای مناسب تحت درمان به موقع قرار گیرند.

** دخالت اپتومتریست ها در حیطه چشم پزشکی، خلاف قوانین و استانداردهای پزشکی
رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: سلامت بینایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فقط متخصصان چشم پزشکی مجاز هستند که در حوزه درمان بیماری های چشمی وارد شوند و مداخله سایر گروه ها مانند اپتومتریست در این حیطه سلامت مردم را به خطر می اندازد.
دکتر محمود جباروند افزود: اپتومتریست ها و پرستاران تنها می توانند در حیطه تشخیص و درمان عیوب انکساری فعالیت کنند و حق دخالت در درمان بیماری های چشمی را ندارند زیرا نه تحصیلات لازم و نه مهارت کافی را در این زمینه ندارند و تشخیص و درمان بیماری های چشمی از لبه چشم تا ته چشم فقط برعهده چشم پزشکان است.
وی ادامه داد: 90 درصد رشته چشم پزشکی مربوط به اپتیک و تشخیص و رفع عیوب انکساری است و فلسفه ایجاد رشته اپتومتری در وزارت بهداشت برای کمک به حرفه چشم پزشکی بوده است و اپتومتریست ها می توانند در کنار چشم پزشکان در مراکز درمانی به ارائه خدمات بپردازند همانطور که اکنون نیز همین طور است و در بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها اپتومتریست ها به چشم پزشکان کمک می کنند و یا اینکه به صورت مستقل تنها در حوزه عیوب انکساری فعالیت کنند.
جباروند در مورد اینکه اپتومتریست ها مدعی هستند که چشم پزشکان مانع از فعالیت آنان می شوند، گفت: ما نظر خود را اعلام کرده ایم و هدفمان حفظ سلامت مردم است و در این خصوص وزارت بهداشت است که تصمیم می گیرد؛ گاهی برخی مدعی می شوند به دلیل اینکه وزیر بهداشت چشم پزشک است، نگاه ویژه ای به چشم پزشکان می شود اما اینطور نیست زیرا در تعیین تعرفه ها برای برخی رشته ها، تعرفه ها 2 تا سه برابر شده است اما به عنوان نمونه تعرفه جراحی آب مروارید تنها 12 درصد افزایش داشته است و ما چشم پزشکان برای حمایت از طرح تحول سلامت نسبت به این موضوع اعتراضی نداشته ایم.
وی افزود: به اعتقاد ما چشم پزشکان تجویز دارو و درمان بیماری های چشمی باید طبق قوانین قبلی ادامه یابد، اینکه برخی با گذراندن یک دوره چهارساله و آشنایی با برخی بیماری ها بخواهند در حوزه درمان بیماری ها وارد شوند، از نظر استانداردهای پزشکی نیز پذیرفته نیست.
بیست و هفتمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از 13 تا 16 آذرماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا