غربالگری سرطان لوزالمعده با تصویر سِلفی

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، سرطان لوزالمعده یا پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت کنترل ناپذیر شروع به تکثیر می‌کنند و توده می سازند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

براساس این گزارش، ابزار غیرتهاجمی برای غربالگری سرطان لوزالمعده و علائمی برای تشخیص زودهنگام این بیماری وجود دارد، از این رو تنها 9 درصد مبتلایان تنها به مدت پنج سال زنده می مانند. اما یکی از اولین علائم ابتلا به سرطان لوزالمعده و سایر بیماری ها زردی- زرد شدن پوست و چشم- بر اثر افزایش 'بیلی روبین' در خون است.
با این حال، آزمایش خونی که اکنون برای غربالگری سطح بیلی روبین در بزرگسالان انجام می شود، تا زمانی که دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد، انجام نمی شود؛ همچنین انجام این آزمایش به یک متخصص نیاز دارد و انجام مکرر آن نیز راحت نیست .
اما محققان اَپ جدیدی به نام 'بیلی اسکرین' (BiliScreen) تهیه کرده اند که با استفاده از دوربین تلفن هوشمند، الگوریتم های رایانه ای بینایی و ابزار فراگیری ماشینی، افزایش سطح بیلی روبین را در صلبیه یا سفیده سخت چشم تشخیص می دهد.
این اپ با استفاده از الگوریتم های فراگیری ماشینی، اطلاعات رنگی صلبیه را محاسبه می کند وآن را با سطح بیلی روبین ارتباط می دهد.
محققان این اپ را روی 70 نفر آزمایش کردند و دریافتند که این نرم افزار موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده را در 89.7 درصد مواقع به درستی تشخیص می دهد و به طور قابل ملاحظه ای موثرتر از روش آزمایش خون است.
نتایج این مطالعه 13 سپتامبر (22 شهریور) در Ubicomp 2017، انجمن کنفرانس بین المللی مشترک محاسبه ی ماشین ها در سیستم های فراگیر ارائه خواهد شد.