آیا موشک کره راه را گم کرد؟

رسانه‌های ژاپن از شلیک موشکی خبر می‌دهند که حدود ساعت 6 بامداد سه شنبه به وقت محلی از نزدیکی پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی به سمت حریم هوایی ژاپن حرکت کرده و در دریا فرود آمده است.

در حالیکه ارتش کره جنوبی و پنتاگون شلیک این موشک را بر فراز خاک ژاپن تأیید کرده‌اند، خبرگزاری ان اچ کی ژاپن هم اعلام کرده است که این موشک در هوا به سه قطعه تقسیم شده و سپس در فاصله ۱۱۸۰ کیلومتری شرق دماغه اریمو در هوکایدو در دریا فرود آمده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، پس از گفتگو با دونالد ترامپ درخصوص این اقدام کره شمالی، به سازمان ملل متحد اعلام کرد که واشینگتن و توکیو خواستار افزایش فشار بر برنامه موشکی کره شمالی هستند.

در ادامۀ این درخواست، قرار است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، امشب نشست فوق‌العاده‌ای را در این خصوص ترتیب دهد.

کره شمالی سه روز پیش نیز در یک آزمایش موشکی جدید، سه موشک کوتاه‌برد را پرتاب کرد. این کشور ماه گذشته نیز دو موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرد و همچنین در پی بالاگرفتن تنش کلامی با آمریکا نسبت به پرتاب موشک به آب‌های اطراف جزیره «گوام» که در اختیار آمریکا است، هشدار داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌دنبال آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر، که چالشی بین واشینگتن و پیونگ یانگ به وجود آورد، در پنجم آگوست سال جاری تحریم‌های کره شمالی را با تصویب قطعنامه‌ای افزایش داد.

شینزو آبه پس از گفتگوی تلفنی امروز خود با دونالد ترامپ، از قول رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گفته است: «ایالات متحده با همه توان خود به شکل صد در صد در کنار ژاپن ایستاده و از آن دفاع خواهد کرد.»  

هنوز مشخص نیست که فرود این موشک در آب‌های ژاپن از پیش برنامه‌ریزی شده بوده، یا به دلیل نقص در سیستم هدف‌گیری موشک‌های کره شمالی رخ داده است. اما هرچه که باشد، در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی درباره برنامه موشکی این کشور و عدم دقت موشک‌های ساخت این کشور منتشر شده است. با این حال بعید است کره شمالی قصد هدف قراردادن ژاپن و آغاز یک جنگ را داشته باشد.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا