رونمایی از فضاپیمای ناسا برای حفاری در مریخ

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، این فضاپیما که "اینسایت"(InSight) نام دارد در حال طی کردن آخرین مراحل تست و آزمایش‌های پیش از پرواز است و در مقر "لاکهید مارتین"(Lockheed Martin) قرار دارد.

این فضاپیما که در روز بعد از جشن شکرگزاری سال آینده به مریخ خواهد رسید، اولین کاوشگری خواهد بود که صرفا بر روی اکتشاف زیرسطحی در مریخ و به مطالعه عمق خاک سیاره سرخ خواهد پرداخت.

ناسا امیدوار است که بتواند با توجه به داده‌های این کاوشگر، سرنخ‌های جدیدی از روند شکل‌گیری سیاره‌های سنگی و خاکی در جهان هستی به دست آورد.

این کاوشگر قرار است در ماه مه سال 2018 از پایگاه فضایی وایدنبرگ واقع در ساحل غربی آمریکا به فضا پرتاب شود که اولین پرتاب میان‌سیاره‌ای از این پایگاه محسوب می‌شود.

"ستو اسپات"(Stu Spath) مدیر برنامه این فضاپیما در لاکهید مارتین گفت: در ماه گذشته یکپارچه‌سازی سامانه و تست عملکردهای آن انجام شده است و تجهیزات آن به طور کامل مستقر شده‌اند تا بتوانیم آزمایش‌های مربوط به ابزارهای حرارتی و تشعشعات فضایی را نیز انجام دهیم.

براساس اعلام ناسا منطقه‌ای که قرار است این کاوشگر در مریخ روی آن فرود بیاید در محدوده خط استوای این سیاره در نظر گرفته شده است.

این کاوشگر از پنل خورشیدی که به صورت دو باله باز شده در دو طرف آن تعبیه شده استفاده خواهد کرد که مجموع طول آنها بیش از شش متر خواهد بود.

پس از فرود آمدن این کاوشگر با استفاده از بازوهای رباتیک خود، دو ابزار حفاری اصلی خود را در سطح مریخ فرو می‌کند تا عملیات حفاری آغاز شود.

این ابزارها بسیار حساس هستند و این قابلیت را دارند که بتوانند وقوع جنبش در ابعاد نصف قطر اتم هیدروژن را حس کرده و همچنین امواج لرزه‌ای موجود در مریخ و همچنین اثرات ناشی از برخورد شهاب‌سنگ‌ها را ثبت کنند.

برای ثبت میزان گرما و انرژی زیرسطحی مریخ یک حسگر در عمق 3 متری سطح مریخ قرار داده خواهد شد.

این ماموریت می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در رابطه با ساختار هسته مریخ در اختیار محققان قرار دهد.

با توجه به اینکه سطوح داخلی مریخ در طول سه میلیارد سال گذشته کمتر از زمین تغییر داشته است می‌تواند هدف مناسب‌تری نسبت به زمین برای بررسی روند شکل‌گیری سیارات باشد.

این ماموریت قرار بود در سال 2016 آغاز شود اما به دلیل وجود مشکلاتی در طراحی حسگرهای این کاوشگر که باید بتوانند در شرایط نزدیک به خلاء مریخ کار کنند، به تعویق افتاد.

ناسا در حال تلاش برای شناخت هرچه بیشتر مریخ است تا بتواند تا سال 2030 اولین ماموریت انسانی به مریخ را ترتیب دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا