اکستاسی در راه داروخانه‌ها

با لطف مقامات درمانی حالا این ماده مسیر سریعتری را برای معرفی به عنوان یک دارو طی خواهد کرد. انجمن بین رشته‌ای مطالعات روان‌شناسی اعلام کرده بر اساس این دستور حالا آن‌ها می‌توانند به سراغ مرحله سوم آزمایشاتشان بروند.

هدف از این آزمایشات این است که معین کنند، چطور می‌توان از این دارو به طور موثر برای درمان PTSD استفاده کرد. این آزمایش شامل 200 تا 300 شرکت کننده خواهد بود و در سال 2018 شروع به پذیرش داوطلب خواهد کرد.

این نخستین بار است که درمان با کمک روان‌گردان‌ها در یک آزمایش مرحله سوم مورد سنجش قرار خواهد گرفت، تا به صورت یک داروی تجویزی درآید. این آزمایش توسط انجمن در 3 کشور شامل آمریکا انجام خواهد شد و انجمن قصد دارد تا با آژانس داروی اروپا برای گسترده‌تر کردن آزمایشات وارد مذاکره شود.

در حال حاضر اما تمرکز آن‌ها روی جمع‌آوری کمک مالی‌ای است که برای این آزمایشات نیاز دارند. براساس گزارش منتشر شده در Science این سازمان هنوز در حال جمع‌آوری کمک مالی است و تا به حال به اندازه نیمی از نیاز‌هایشان پول جمع‌آوری کرده‌اند.

این انجمن از سال 1986 آزمایشاتی را روی متا آمفتامین با هدف استفاده دارویی آغاز کرده است. در سال 2011 نتایج یک مطالعه از همین سازمان منتشر شد که توجه‌ها را به پتانسیل‌های دارویی اکستاسی در درمان PTSD جلب کرد.

از آن زمان محققان به دنبال آزمایشات بیشتر و بزرگتر هستند، اما انگی که اسم اکستاسی به همراه می‌آورد، این هدف را با تاخیر روبرو کرده، ولی تصمیم جدید FDA ممکن است ورق را برگرداند. « دیوید نات» داروساز اعصاب و روان در کالج ایمپریال لندن می‌گوید:« این یک قدم بزرگ علمی نیست، بیشتر از 40 سال است که می‌دانیم این ماده محرک اثر دارویی دارد، ولی این آزمایش قدم بزرگی در پذیرش این واقعیت است».

مطالعات قبلی نشان دادند که اکستاسی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در درمان PTSD دارد. در آزمایش مرحله دوم حدود 107 نفر که به طور متوسط از این بیماری رنج می‌بردند، با استفاده از اکستاسی به طور موفقیت آمیز درمان شدند. بعد از دوماه 61 درصد از آن‌ها هیچ نشانه‌ای از بازگشت از خودشان نشان ندادند و بعد از یک سال درصد این افراد به 68 درصد رسید.

مبتلایان به PTSD تنها به یک محرک کوچک نظیر بو، صدا یا شیئ نیاز دارند تا خاطرات آسیب رسانشان زنده شده و دچار همان حالت‌های قبلی شوند. حدود 8 میلیون نفر در سال ابتلا به این بیماری را تجربه می‌کنند و کودکان هم می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

حالا شاید اکستاسی درمان کسانی باشد که هر لحظه از شروع اپیزود بعدی بیماری و خاطرات مرگبارشان در عذاب هستند.

اکستاسی نخستین بار توسط شیمی دانِ شرکت داروی سازی مِرک «آنتون کولیش» سنتز شد. هدف از توسعه این دارو متوقف کردن خونریزی‌های غیر عادی بود. اما این دارو اثر مورد نظر را نداشت و سرانجام به عنوان یک دارو تایید نشد،ولی به عنوان روانگردان جهانگیر شد. حالا تلاش‌های جدید ممکن است آبروی از دست رفته این ماده را به آن بازگرداند.

 

ترجمه: علی رنجبران

منبع: Science

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا