تاکسی های خودران چشم و گوش دار می شوند

این خودروهای بدون راننده از چندین دوربین برای مشاهده اطرافشان، چند رادار برای درک فاصله اجسام تا آنها و حداقل یک اسکنر لیدار برای نقشه برداری جهان اطرافشان بهره مند هستند اما اینها نیز کافی نیست.

قوه شنیداری نقش بسیار مهمی در شیوه حرکت انسان در جهان ایفا می کند. اما هنوز بیشتر خودروهای خودران فاقد این قابلیت هستند. مهندسان در تلاش برای متناسب سازی این ویژگی و سایر قابلیتهای انسانی بر روی خودروهای رباتیک هستند.

جف میلر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که بر روی سیستم های خودروی خودران تحقیق می کند، می گوید: از آنجایی که این فناوری نسبتا نوین است، ما هنوز جوابهای متناسب را بطور کامل در اختیار نداریم.

شرکت وایمو (Waymo) که ناوگانی از مینی ون های خودران را در منطقه فونیکس آمریکا مورد آزمایش قرار داده است، میکروفون هایی طراحی کرده که به خودروهای رباتیک اجازه می دهد صداهای اطرافشان را دو برابر بیشتر از سنسورهای پیشین بشنوند و همچنین محل دقیق صدا را نیز شناسایی کنند.

این شرکت اخیرا سیستم جدیدش را بطور آزمایشی برای یک روز با خودروهای اورژانس، پلیس و آتش نشانی در منطقه چندلر آریزونا قرار داده است. این خودروها و حتی ماشین های بدون علامت پلیس در شبانه روز به تعقیب و عبور از کنار مینی ون های وایمو پرداختند.  سنسورهای روی ون ها مقادیر زیادی اطلاعات را ضبط کردند که به ایجاد یک پایگاه داده از تمام صداهای خودروهای امدادی و پلیس کمک خواهد کرد و در آینده، این خودروهای خودران درک بهتری در زمان واکنش به این صداها خواهند داشت. برای مثال اگر آمبولانسی از سمت چپ در حال نزدیک شدن باشد، خودرو هشدار خواهد داد.

این اطلاعات باعث توسعه پایگاه داده ای شده که شرکت وایمو طی هشت سال کار در این حوزه بدست آورده است. هرچه اطلاعات و تجربیات بیشتری در اختیار این سیستم های هوش مصنوعی قرار بگیرد، عملکرد بهتری در زمان تصمیم گیری در جاده نشان خواهند داد.

خودروهای خودران به جز قوه شنبداری، باید از اشکال دیگر شیوه های ارتباط که انسان از آن ها برخوردار است، نیز بهرمند شوند. برای مثال یک راننده انسانی در زمان رسیدن به تقاطع از قوه کلامی یا لبخند و تکان دادن دست با سایر رانندگان و عابران ارتباط برقرار می کند. خودروهای رباتیک مسلما قادرا به این کار نیستند بنابراین بر فناوری ارتباطات رادیویی خودرو به خودرو یا خودرو به زیر ساخت به منظور ارتباط گیری موثر با سایرین تکیه دارند.

شرکت اپل به تازپی گواهی اختراعی را برای ثبت ارائه کرده که ارتباط بی سیم را برای دو خودرو مقدور می سازد. همچنین جدیدترین خودروی کادیلاک به نام سدان CTS می تواند به خودروهای دیگر هشدار بدهد که برای مثال در حال ترمز کردن است. سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی فصد دارد قانونی را برای اجباری کردن این سیستم برای همه خودروها تا سال 2020 ارائه کند.

 

مترجم: سمانه سالاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا