معرفی 105 تیم برتر دراختتامیه مسابقه دانش آموزی نور

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مهدی صفاری نیا در نشست خبری اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور امروز (دوشنبه) اظهار کرد: هدف از برگزاری مسابقه دانش آموزی نور یاد دادن کار تیمی به دانش آموزان و انجام کارعلمی است.

رییس پارک فناوری پردیس افزود: در بخش اول فیلم های 60 ثانیه ای از آزمایش های علمی در حوزه زیست، شیمی، فیزیک، نجوم یا ترکیبی از علوم خصوصیت نمایشی داوری شده و در مرحله بعد کیفیت آزمایش علمی آنها بررسی می شود. دانش آموزان باید در حضور داوران از آزمایش علمی خود دفاع کنند.
صفاری نیا گفت: مسابقه دانش آموزی نور هر سال به نام یک دانشمند برگزار می شود و امسال به نام خانم جکی یینگ دانشمند حوزه نانو فناوری و زیست مهندسی است که یکی از 100 مهندس برتر جهان و زن برتر سنگاپور در سال 2014 بوده است.
وی توضیح داد: در مسابقه امسال 5100 دانش آموز در قالب 2194 گروه، حدود دو هزار فیلم 60 ثانیه ای را به دبیرخانه ارسال کرده اند.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی اظهار کرد: فراخوان این دوره از مسابقه دانش آموزی نور از آبان 95 شروع و دریافت فیلم ها خرداد 96 پایان یافته و آثاری از دو کشور پاکستان و افغانستان نیز به دست ما رسیده است.
به گزارش ایرنا، مسابقه دانش آموزی نور با هدف ایجاد زمینه رشد استعدادهای درخشان و ترسیم افق های جدید در اذهان جامعه دانش آموزی و مشارکت مراکز آموزشی، توسط دبیرخانه جایزه مصطفی برگزار می شود.
موضوع جایزه دانش آموزی نور فیلم های 60 ثانیه ای از انجام آزمایش های علمی گروه های دانش آموزی در حوزه های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ریاضی، نجوم یا ترکیبی است.
این دوره از مسابقات با عنوان مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ برگزار می شود.
یینگ محقق و استاد رشته نانوفناوری و زیست مهندسی است. وی که به سال 1966 در تایوان به دنیا آمد، از 7 سالگی در سنگاپور و از 15 سالگی در آمریکا زندگی کرد. یینگ دانش آموخته رشته زیست مهندسی از دانشگاه کوپر یونیون نیویورک و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پریستون است و در سن 35 سالگی به استادی موسسه فناوری ماساچوست ام آی تی رسید.
این محقق رشته نانوفناوری در سال 2003 به سنگاپور برگشت و ریاست موسسه زیست مهندسی و نانوفناوری این کشور را برعهده گرفت.
جایزه مصطفی با فعالیت های متنوع در سطوح‌ مختلف برگزار می شود
صفاری نیا تاکید کرد: جایزه مصطفی برای معرفی دانشمندان برتر جهان اسلام دوسالانه برگزار می شود که دوره اول سال ۹۴ و دوره دوم امسال برترین دانشمندان جهان اسلام را معرفی‌می کند.
وی افزود: اما این جایزه در لایه های زیرین برنامه های دیگری برای گروه های مختلف تدارک دیده و مسابقه دانش آموزی نور با هدف تحرک به حوزه دانش آموزی برای فعال شدن ابتکارات و خلاقیت های علمی در سطح دانش آموزان برگزار می شود.
رییس پارک فناوری پردیس ادامه داد: لایه دوم فعالیت های جایزه مصطفی فعالیت های دانشجویی و دانشگاهی است که در قالب رقابت علمی کنز تولیدات علمی دانشجویان را معرفی می کند و از‌ مهرماه امسال در سطح دانشگاه های کشورهای اسلامی این فعالیت را برگزار می‌کنیم.
وی توضیح داد: غیر از این لایه دیگر فعالیت علمی استپ/STEP یا برنامه تبادل تجربیات علمی و فناوری است که دو دوره از آن میان اساتید دانشگاه های جهان اسلام در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب در تهران و کوالالامپور برگزار شده و دوره سوم همزمان با جایزه مصطفی در تهران انجام می شود.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی اظهار کرد: در حوزه مسابقه دانش آموزی نور امسال دومین دوره برگزار می شود، سال گذشته ۳۹۰۰ دانش آموز ۱۶۰۰ فیلم علمی به دبیرخانه با موضوع نور ارسال کردند زیرا مسابقه سال گذشته گرامیداشت ابن هیثم دانشمند مسلمان و پدر علم نور بود.
وی گفت: امسال بر اساس آمار ارائه شده با افزایش فیلم های ارسالی روبرو بودیم، همچنین با آنکه تبلیغات وسیعی برای هدف قرار دادن دانش آموزان کشورهای دیگر اسلامی نداشتیم گروه هایی از کشورهای پاکستان و افغانستان نیز در این دوره شرکت کرده اند‌.

مسابقه دانش آموزی نور ۹۷ و گرامیداشت ابن رزاز جزری
دبیر مسابقه دانش آموزی نور نیز در این نشست در مورد مسابقه سال آینده توضیحاتی داد و گفت: سال جدید مسابقه به موضوع رباتیک و گرامیداشت یاد ابن رزاز جزری دانشمند برجسته ایرانی و بنیانگذار دانش مکانیزم های نیمه خودکار اختصاص دارد.
حازم‌ فری پور ادامه داد: جزری در بحث مکانیک و ترکیب ماشین های ساده و ایجاد مکانیزم ها تحولی در جهان پدید آورده است.
وی گفت: موضوع سومین دوره مسابقه دانش آموزی نور مکانیزم های مکانیکی و رباتیک در دو حوزه‌ جداگانه است، ضمن اینکه پژوهش سراهای مدارس نیز می توانند در این مسابقه شرکت کنند و شرکت کننده حقوقی نیز داریم.
فری پور در پاسخ به سوالی در مورد داوران مسابقه دانش آموزی نور اظهار کرد: نماینده انجمن ترویج علم، نماینده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، نماینده اتحادیه معلمان فیزیک، یک برنده جایزه ترویج علم، سه معلم فیزیک برتر و یک برنده بهترین روش تدریس فیلم های ارسالی را داوری کرده اند.
وی همچنین در مورد فرق مسابقه دانش آموزی نور و دیگر مسابقات علمی دانش آموزی توضیح داد: این مسابقه پیام علم را به سطح جامعه گسترش می دهد، هدف آن ارائه یک کار پیچیده و ابتکار و اختراع نیست بلکه اصل تلاش علمی مفید، خودجوش و واقعی برای ترویج علم در سطح جامعه مفید است‌.
دبیر مسابقه دانش آموزی نور همچنین از پخش یک‌ برنامه تلویزیونی با موضوع فیلم های ارسالی دانش آموزان خبر داد و افزود: این برنامه با توجه به رایزنی ها احتمالا از شبکه دو سیما به صورت مرتب پخش شده و آزمایش های علمی این دانش آموزان را به مردم معرفی خواهد کرد.
مراسم اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ جمعه پیشرو (۱۰ شهریور) در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور گروه های دانش آموزی، مسئولان بنیاد ملی نخبگان، مرکز ملی استعدادهای درخشان و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا