مصرف کدام نوشیدنی‌ها با داروها تداخل دارند؟

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، چون آب گریپ فروت هم موجب کاهش چربی خون می‌شود حتی مصرف آبمیوه‌های مخلوط که در آن آب گریپ فروت هست. آبمیوه چه صنعتی باشد چه طبیعی نباید همزمان مصرف شود .

مصرف کدام نوشیدنی‌ها با داروها تداخل دارند؟

داروها را باید همیشه با آب میل کنید. بویژه چای و قهوه با اکثر داروها تداخل ایجاد می‌کنند. تئین و کافئین سطح جذب خیلی از داروها را مختل می‌کند و آن را افزایش می‌دهد یا سطح جذب را بشدت کاهش می‌دهد .

افرادی که به عللی مجبورند چند نوع دارو را مصرف کنند، مثلا سالمندان آیا می‌توانند این داروها را همزمان مصرف کنند؟ یا باید جداگانه مصرف کنند؟

بسته به نوع دارو فرق می‌کند. بعضی از داروها با هم تداخل ندارند و می‌توان آنها را همزمان استفاده کرد، اما برخی داروها با هم تداخل می‌کنند و نباید آنها را با هم استفاده کرد در این حالت فرد باید دارو را به داروخانه ببرد و از مسئول فنی داروخانه در این خصوص سوال کند.

در مورد به هم خوردن ساعت مصرف دارو در افرادی که دارو مصرف می‌کنند چه توضیحی دارید؟

ساعت مصرف برخی داروها را می‌توان تغییر داد و ساعت مصرف برخی از آنها را خیر. اولا که خود سرانه و بدون مشورت پزشک نباید به تغییر ساعت دارو اقدام کرد. البته گاهی می‌توان به جای مصرف قرص، از شیاف یا فرم تزریقی دارو استفاده کرد. در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها و شیاف‌ها، فرمی از دارو را داریم که آهسته روش می‌گویند. دارو طوری فرموله شده که اگر در یک زمان استفاده شود، آرام‌آرام آزاد می‌شود، البته با مشورت پزشک می‌توان برای نوعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مصرفش را هر هشت ساعت یا هر 12 یا 24 ساعت انجام داد. حتی گاهی بر حسب ضرورت، می‌توان آنتی‌بیوتیک را عوض کرد و به نوع 24 ساعته تغییر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا