ب‌ام‌و M5 جدید از آئودی، لامبورگینی، پاگانی و فراری هم سریع‌تر است!

به گزارش سیناپرس به نقل از دی جی کالا مگ،قصد داریم تا مقایسه‌ای بین این اتومبیل و چند خودروی اسپرت و سوپراسپرت داشته باشیم. ب‌ام‌و M5 جدید یک قلب قدرتمند ۶۰۰ اسب‌بخاری دارد. این قدرت مدیون موتور ۸ سیلندر خورجینی تویین توربو با حجم ۴٫۴ لیتر است. شرکت آلمانی BMW در طراحی سیستم انتقال نیروی نیرو سنت‌شکنی کرده و مدل جدید را بر پایه‌ی سیستم انتقال نیرو به تمام چرخ‌ها طراحی کرده تا چرخ‌های عقب. نتیجه‌ای مهندسی پیشرفته‌ی این اتومبیل، شتاب صفر تا صد فقط ۳٫۴ ثانیه‌ای است! یعنی در این خودرو، شما تنها به ۳٫۴ ثانیه زمان ناقابل نیاز دارید تا از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید! برای درک این شتاب، ابتدا نگاهی به رقیب وطنی این شرکت یعنی آئودی داشته باشیم.

شکی نیست که آئودی R8 یکی از خودروهای قدرتمند اسپرت با طراحی جذاب و گیرایی است. یکی از مدل‌های این سری، (Audi R8 V10 5.2 FSI Mk I) نام دارد. این آلمانی به یک پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر خورجینی مجهز شده تا بتواند حداکثر قدرت ۵۱۸ اسب‌بخاری را در دور موتور تولید کند. گذشته از موتور حجیم و پرقدرت این خودرو، شتاب صفر تا صد آن ۳٫۵ ثانیه اعلام شده است. این در حالی است که M5 2018 با پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، شتاب بهتری را نسبت به رقیب خود به نمایش می‌گذارد.

وقتی که حرف از لامبورگینی به میان می‌آید، بیشتر ماشین‌بازها احترام ویژه‌ای برای این خودروساز ایتالیایی قائل هستند. لامبورگینی در سال ۲۰۰۷ از مدل رونتون (Reventon) در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی کرد. این خودرو تا قبل از مدل سستو المنتو (Sesto Elemento) گران‌قیمت‌ترین لامبورگینی با مجوز تردد در شهر شناخته می‌شد. رونتون بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در تیراژ ۲۱ دستگاه ساخته شد. (۱دستگاه هیچ وقت به فروش نرفت و صرفا برای نمایش در موزه تولید شد). این خودرو به یک پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی ۶٫۵ لیتری و توان ۶۴۱ اسب‌‌بخاری مجهز شده است. گفته می‌شود که شتاب صفر تا صد این لامبورگینی تولید محدود ویژه حدود ۳٫۵ ثانیه است؛ یعنی M5 به عنوان یک خودروی لوکس و اسپرت ۴در از این سوپرکار ایتالیایی باز هم سریع‌تر است!

نظرتان در مورد پاگانی زوندا F چیست؟ همان سوپرکار قدرتمند ایتالیایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پاگانی در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۵ به احترام راننده‌ی فرمول یک به نام Zonda Fanigo ،از مدل ویژه‌ی Zonda F سال رونمایی کرد. از این خودرو تنها ۲۵ نمونه تولید شد. این سوپراسپرت هیجان‌انگیز از قلب توانمند AMG بهره می‌برد؛ پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی با حجم ۷٫۳ لیتر که توانایی تولید ۵۹۴ اسب‌بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه را دارد. با وجود پیشرانه‌ی قدرتمند، زوندا F شتاب صفر تا صد ۳٫۶ ثانیه‌ای را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. بنابراین M5 جدید با موتور کم‌حجم‌تر خود توانسته از یک سوپراسپرت ویژه‌ی تولید محدود هم جلو بزند!

در آخر سری هم به خودروساز محبوب دنیا یعنی فراری بزنیم؛ همان شرکتی که بیشتر ما آن را با خودروهای قرمز، قدرتمند با آن لوگوی اسب‌ چالاکش می‌شناسیم. مدل F50 یکی از مدل‌های مشهور فراری است. این خودرو متولد سال ۱۹۹۵ میلادی است. با این که حدود ۲۰ سالی از سن و سال این ایتالیایی مغرور می‌گذرد، هنوز بسیاری آن را یک اتومبیل تکرارنشدنی می‌دانند. این رودستر جذاب از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۵۱۴ اسب‌بخار را در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه دارد. این موتور ۴٫۷ لیتری می‌تواند F50 را ظرف ۳٫۷ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

با کنارهم گذاشتن مشخصات این خودروها، متوجه می‌شویم که ب‌ام‌و با معرفی مدل جدید M5 به رقابتی جدی با تمام همتایان خود می‌رود. این خودروساز به قدری برای جنگ در این میدان آماده شده که اتومبیل خود را به عنوان اتومبیل کلیدی و برتر نسخه جدید   معرفی کرده است. خودروی خانوادگی لوکسی که با کلی امکانات رفاهی سواری راحتی را در اختیار مشتریانش قرا می‌دهد. این درحالی است که در قلب این آلمانی، یک پیشرانه‌ی خطرناکی خوابیده که با یک نیش گاز کوچک راننده می‌تواند از مدل‌های نام‌برده‌ شده‌ی آئودی، فراری، لامبورگینی و پاگانی هم سریع‌تر باشد!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا