ارتباط تلویزیون و وزن کودک

یکی از راه‌های مبارزه با چاقی مفرط در دوران کودکی وادار کردن کودکان به انجام فعالیت بدنی است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند کودکانی که زمان زیادی صرف تماشای تلویزیون می‌کنند در معرض اضافه وزن قرار دارند، اما این مطالعات هیچگاه به طور خاص ارتباط بین مدت زمان تماشای تلویزیون و چاقی را بررسی نکرده‌اند.

در مطالعه جدید، پژوهشگران اطلاعات دوران کودکی 11113 کودک را که در سالهای 2012 – 2011 به مهدکودک می‌رفتند بررسی کردند. این اطلاعات شامل عواملی همچون شیوه زندگی، مدت زمانی که کودک در طول هفته و در تعطیلات آخر هفته پای تلویزیون می‌گذراند و استفاده کردن از کامپیوتر بود. علاوه بر اینها، قد و وزن کودکان را هم اندازه‌گیری کردند.

یک سال بعد، قد و وزن 10853 نفر از کودکان اندازه‌گیری و دوباره از والدین در مورد عادت تماشای تلویزیون در این کودکان سوال شد.

نتایج نشان داد کودکان مقطع مهد کودک و پیش دبستانی به طور متوسط حدود 3.3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند. شاخص توده بدن یا BMI این کودکان به طور قابل توجهی بیشتر از کودکانی بود که مدت زمان تماشای تلویزیون برای آنها به کمتر از 30 تا 60 دقیقه می‌رسید. در این بررسی وضعیت اقتصادی، نژاد، قومیت و استفاده از کامپیوتر نیز در نظر گرفته شد.

احتمال اضافه وزن در این کودکان 50 تا 60 درصد بیشتر و احتمال چاقی، 58 تا 73 درصد بیشتر از کودکان دیگر بود. اما ارتباط خاصی بین اضافه وزن و مدت زمان استفاده از کامپیوتر یافت نشد.

با توجه به ارتباط بین اضافه وزن و مدت زمان تماشای تلویزیون، والدین و متخصصان اطفال باید تلاش کنند تا در دوران کودکی تماشای تلویزیون برای کودکان به ویژه کودکان مهدکودک و پیش دبستانی محدود شود و این زمان به کمتر از حداقل 2 ساعت در روز تقلیل یابد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا