نگهداری تمام فیلم‎ های هالیوود فضایی به اندازه مکعب روبیک

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، شاید تصورش سخت باشد که امکان ذخیره‌ی ۲۰۰ ترابابیت اطلاعات، معادل تمام فیلم‎های ساخته شده‌ی هالیوود، فقط در ۶ سانتی متر مربع وجود دارد. اما محققان دانشگاه منچستر موفق شدند به کمک نوع خاصی از ماده به این هدف دست پیدا کنند. این پژوهشگران در زمینه‌ی ذخیره‎سازی اطلاعات در سطح مولکولی در موادی با خواص مغناطیسی فعالیت می‎کنند. البته این فناوری ممکن است در آینده‌ی نزدیک کاربردی نشود؛ زیرا برای استفاده از چنین ماده‎ای به دمای منفی ۲۱۳ درجه‌ی سانتی گراد برابر با ۶۰ درجه کلوین نیاز است. دکتر دیوید میلز از دپارتمان شیمی دانشکده منچستر می‎گوید: ما مولکول جدیدی در اختیار داریم که امکان نگهداری خواص مغناطیسی خود در دمای ۶۰ درجه کلوین را دارد. در سال ۲۰۱۱ مولکولی مشابه با این نمونه معرفی شد که می‎توانست تا دمای ۱۴ کلوین خواص خود را حفظ کند. اما ماده‌ی جدید برتری نسبی دارد؛ زیرا دمای مورد نیاز آن برای فعالت به دمای نیتروژن مایع با ۷۷ درجه کلوین نزدیکی بیشتری دارد. دستیابی به فناوری ذخیره اطلاعات در سطح مولکولی در چنین دمایی موجب می‎شود صنعت ذخیره‎سازی اطلاعات از نظر اقتصادی بسیار بهینه‎تر عمل کند. هم‎چنین نیتروژن مایع بسیار ارزان و در دسترس است.

از سوی دیگر کوچک‎تر شدن مقیاس مورد نیاز برای ذخیره‎سازی اطلاعات موجب می‎شود تا دیگر نیازی به تاسیس دیتاسنترهای فراوان نباشد. اما متاسفانه تحقیقات بسیار بیشتری باید روی این فناوری انجام شود و ممکن است هیچ‎گاه به مرحله‌ی تجاری نرسد. در حال حاضر هدف اصلی پژوهشگران مطالعه خواص ماده‌ی کشف شده و دلیل حفظ ویژگی‎های آن در دمای بسیار پایین است.