پیامد شنا در استخر با لنزهای چشمی

بیماری «آکانتامیبا کراتیتیس» نوعی بیماری چشمی نادر و بسیار خطرناک است که عامل ایجاد آن نوعی موجود میکروسکوپی به نام «آمیب» می باشد. این بیماری می تواند چنان آسیبی به چشم برساند که حتی در برخی موارد به کوری دائم منجر گشته و چهره فرد را به مانند شخصیت های فیلم های سینمایی ترسناک نماید!

این آمیب که معمولا در مناطق آبی آلوده و استخرهای عمومی با سطح بهداشتی پایین یافت می شود، در هنگام حضور لنزهای تماسی بر روی چشم، با نفوذ به زیر آن و در نتیجه تماس راحت و طولانی تر با بافت چشم، می تواند موجب ایجاد بیماری آکانتامیبا کراتیتیس گردد.

بیماری «آکانتامیبا کراتیتیس» نوعی بیماری چشمی نادر و بسیار خطرناک و عامل ایجاد آن نوعی موجود میکروسکوپی به نام «آمیب» است

محققان استرالیایی، در پژوهشی که بر روی این موضوع انجام داده اند، در طول یک دوره زمانی 18 ساله، 34 نفر را در رابطه با این بیماری در شهر ملبورن و با علائمی نظیر درد چشم، قرمزی، تورم، زخم قرنیه حلقوی و ضعف بافت چشم ها شناسایی و مورد بررسی قرار دادند.

بررسی های این پژوهش نشان می دهد تعداد زیادی از این بیماران (86 درصد) کسانی بوده اند که هنگام شنا در استخرهای عمومی، لنز تماسی بر چشم خود داشته اند. هرچند تعدادی از این بیماران نیز اظهار داشته اند که صرفا چشمان خود را با پاشش آب شستشو داده اند.

گفتنی است اکثر موارد ذکر شده فوق با درمان های دارویی بهبود پیدا کرده اند، ولی شدت بیماری برخی از آن ها به شکلی بوده که به عمل جراحی نیاز پیدا نموده اند.

با این حال محققینی که نتایج پژوهش آن ها در نشریه بین المللی «مجله بریتانیایی چشم پزشکی» منتشر گردیده اعلام نموده اند که علاقمندان شنا، نیازی نیست که بایت چنین موضوعی نگران بوده و ترس زیادی به دل خود راه بدهند و یا از رفتن به استخر خودداری نمایند. طبق توصیه این محققان، هرچند استفاده از عینک های مخصوص شنا می تواند ایمنی بسیاری را در این خصوص به وجود آورد، ولی اگر لنزهای تماسی را با دستورالعمل پزشکان و رعایت اصول بهداشتی، به صورت صحیح و مناسب بر چشم بگذارند، حتی با وجود آن ها نیز می توانند از شنا در استخر لذت ببرند.

 

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

منبع: British Journal of Ophthalmology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا