بازار سیاه خودرو، نتیجه توقف ثبت سفارش

 میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو می‌گوید که این پیشنهادات از سوی برخی افراد که ادعای ارتباط با سازمان توسعه تجارت را دارند، مطرح می‌شود.

او اعلام کرد که مجوز ثبت سفارش 3 تا 4 هزار دستگاه خودرو تا کنون فروخته شده که بیشتر این واردات از طریق بندر بوشهر انجام می‌شود و مبلغ آن از 15 میلیون تومان به بالا است.

رضایی به شایعاتی که سال گذشته مبنی بر بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروی وارداتی منتشر شد اشاره کرد و توضیح داد که ثبت کالای سفارشی لزوماً به وعنای ورود آن نیست، چراکه واردات متناسب با وضعیت بازار انجام می‌شود.

او در ادامه عنوان کرد که برای ثبت سفارش واردات خودرو مبلغ بسیار کمی پرداخت فمی‌شود،  بنابراین تمام خودروهایی که ثبت سفارش می‌شوند لزوماً وارد نمی‌شوند. او به عنوان مثال مبلغ پرداختی برای ثبت سفارش هزار دستگاه خودرو را چیزی در حدود یک میلیون تومان ارزیابی کرد.

رضایی از گزارشی که بابت ورود 150 هزار دستگاه خودرو به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شد و طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت بگیرد، هر چند شورای رقابت، این مسئله را دلیلی برای ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی اعلام کرد.

آمارهای سال گذشته نشان می‌دهند که از 300 هزار مورد ثبت سفارش برای واردات خودرو، تنها 67 هزار دستگاه خودرو وارد شده است.

 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرگزاری فارس به مهلت 6ماهه‌ای که از بهمن‌ماه سال گذشته برای ثبت سفارش واردات خودرو مشخص شد اشاره کرد و گفت: «از آن زمان به بعد، 6 ماه مهلت برای واردات خودرو وجود داشت و به این ترتیب از مرداد امسال نباید ثبت سفارشی صورت می‌گرفت، این در حالی است که هم‌اکنون شاهد واردات خودرو به کشور هستیم که ثبت سفارش آن‌ها مربوط به روزهای گذشته بوده است.»

رضایی همچنین به مدت زمان 48 ساعته برای واردات خودرو و حمل آن از امارات تا بندرعباس اشاره کرد و گفت: «امکان ثبت سفارش واردات خودرو و ورود آن به کشور در مدت 2 تا 3 روز وجود دارد و خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند در مدت کوتاهی قبل از واردات، ثبت سفارش می‌شوند.»

او همچنین از ورود خودروی تویوتا به کشور توسط افراد خاص و نورچشمی‌ها در شرایطی نام برد که ثبت سفارش واردات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی متوقف است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو سیاست دولت برای حمایت از شرکت‌های خودروساز را از دلایل اصلی بروز اتفاقات اخیر در زمینه واردات خودرو دانست و توضیح داد که دولت و وزارت صنعت به این دلیل واردات خودرو را محدود کردند که خودروسازان داخلی را خطر از ورشکستگی نجات دهند. در مقابل، خودروسازان نیز بیش از پیش در زمینه واردات خودرو فعال شدند که نمونه آن را در واردات پژو 2008، پژو 301 و کپچر مشاهده می‌کنیم.

رضایی معتقد است که این سیاست در نهایت به ضرر مشتریان بازار خودرو تمام می‌شود و درواقع حمایت دولت از خودروسازان، آن‌ها را به واردکننده خودرو تبدیل کرده و به افزایش فساد مالی در جامعه دامن زده است.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا