تکنولوژی Blockchain و توسعه پلتفرم های شبکه های اجتماعی!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،اگر شما هم یکی از ۲٫۵ میلیارد نفری هستید که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید، احتمالا هر روز خود را به چک کردن گوشی هوشمند یا سایر دستگاه  های هوشمند دیگر برای اعلان ها اختصاص می دهید. ما به جای اینکه در دنیای واقعی و جامعه انسانی بیشتر حضور داشته باشیم و فعالیت های موثری را انجام دهیم، زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی مجازی صرف می کنیم. جالب اینجاست که کاربران با رده سنی میانسال زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در رسانه های اجتماعی نسبت به نسل حاضر و جوان می کند، گرچه نوجوانان گفته اند که حدود ۹ ساعت از شبانه روز با دوستانشان به اینترنت متصل می شوند.

به نظر می رسد بسیاری از ما درک نمی کنیم که چه نوع برنامه هایی با تاثیر اجتماعی در زندگی ما وجود دارند. در این مورد آیا شما تا به حال تعجب نکرده اید که چرا این شبکه های اجتماعی با اینکه می دانند بسیاری از کاربران هر روز بیشتر ساعات در این شبکه ها آنلاین هستند اما اقدام به تبلیغات  گسترده و دقیق بر اساس علاقه و ترجیحات شما نکرده اند؟ این به این دلیل است که شبکه های اجتماعی بر اساس وضعیت آنلاین شما می توانند برگ برنده هایی را داشته باشند. هر کاری که شما در شبکه های اجتماعی انجام می دهید مانند مکان هایی که می روید و عکس هایی که به اشتراک می گذارید و یا آنها را به دیگران پیشنهاد می دهید، اینها همه دسته های رایج دیجیتالی هستند که پروفایل آنلاین شما را تشکیل می دهند و اینجاست که پتانسیل های ویژه و بالقوه شبکه های اجتماعی آشکار می شود.

1th pic

یک حقیقت نهفته در میان شبکه های اجتماعی وجود دارد که نشان می دهد ما فقط کاربران شبکه های اجتماعی نیستیم و تبدیل به یک محصول از شبکه های اجتماعی شده ایم که از آن استفاده می کنیم.. همه شبکه های اجتماعی مهم مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر برنامه های شبکه های اجتماعی در ظاهر خدمات و سرویس های رایگان به کاربران ارائه می دهند چرا که ما در قبال این خدمات و سرویس های رایگان هویت و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن ها می گذاریم. در واقع، شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای از ما می خواهند که بخش های بیشتری از زندگی خودمان را به اشتراک بگذاریم. حتی خدمات و سرویس های Messenger در حال حاضر یک تابع و زیر مجموعه از شبکه های اجتماعی هستند که اجازه می دهد ما “لحظات” زندگی روزمره خودمان را به اشتراک بگذاریم.

پلتفرم های بزرگ جهت برقراری ارتباط با مخاطبین خود و دست یافتن به ترافیک بیشتر، از شبکه های اجتماعی، از جمله توئیتر، ری توئیت، فیسبوک، و غیره از طریق لایک و فالو کردن، استفاده میکنند. در حال حاضر، نسل جدیدی از شبکه های رسانه ای اجتماعی پدید آمده است که با استفاده از فناوری بلاک چین برای ساخت سیستم عامل خود، کاربران را قادر به کنترل داده ها و فرار از سانسور های موجود مانند آنچه فیسبوک و توئیتر اعمال میکنند، میسازد. علاوه بر این، کاربران این شبکه های اجتماعی به شکل ارزهای رمزنگاری شده پاداش دریافت می کنند. یکی از این شبکه های اجتماعی جدید، استیم (Steem) می باشد که بر پایه ی یک شبکه ی غیر متمرکز به نام Steemit عمل میکند. استیمیت علاوه بر ارائه ی یک شبکه ی اجتماعی، پاداش کاربران خود را با ارزهای رمزنگاری شده ی خودش پرداخت می کند. فیسبوک، ردیت، و استیمیت، کاربران خود را تشویق به پست کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب یکدیگر و واکنش نشان دادن نسبت به آنها مینمایند.

2th pic

زمانی که یک شخص پستی را لایک میکند و یا نظری روی آن میدهد بیشتر بر روی سایت به چشم خواهد آمد. استیمیت کاربر اصلیِ نویسنده را از طریق دادن ارز دیجیتال استیم پاداش میدهد و این کاربران میتوانند این ارز را با ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین مبادله نمایند و یا آن را بصورت سرمایه گذاری، در توکن خود استیم که استیم پاور (Steem Power) نام دارد ذخیره نمایند. با این حساب، افرادی که استیم پاور بیشتری دارند، در زمان نظردهی، بیشتر پاداش خواهند گرفت. همچنین، استیم پاور اجازه میدهد تا کاربران استیم دلار و استیم پاور بیشتری دریافت کنند.طبق نظر شرکت، بطور ساده استیم یک پایگاه داده از یک نوع ارز رمزگذاری میباشد که از طریق ارزهای دیجیتال از شبکه های اجتماعی و گسترش آنها حمایت میکند.

در سال گذشته شرکت استیم ۱٫۳ میلیون دلار به کاربران خود پرداخت نموده که نصف این مبلغ، به شکل استیم دلار، که هر عدد آن حدودا یک دلار ارزش داشت، و نصف دیگر آن ارز خود شرکت بنام استیم پاور بوده است. مدیر عامل استیمیت، آقای Ned Scott زمانی گفت: استیم با توجه به این که یک بلاک چین بر اساس شبکه های اجتماعی می باشد، پس میتوان دقیقا آن را بدون سانسور رصد نمود. هر چیزی که ما بر روی سایت استیمیت می بینیم از بلاک چین اوپن سورس استیم خواهد بود. پس نرم افزار ما برای هر پلتفورم مشابهی تکرار پذیر و قابل استفاده خواهد گشت.

3th pic

مثال دیگری از شبکه ی غیرمتمرکز ، AKASHA می باشد که از پروتکل اتریوم جهت ذخیره سازی آنچه کاربران منتشر کرده اند استفاده میکند. آکاشا (AKASHA) به کاربران امکان انتشار، به اشتراک گذاری و نظردهی موضوعات را همانند بسیاری واسط های مدرن دیگر میدهد. اما تفاوت در این است که موضوعات کاربران، بر روی شبکه ی غیر متمرکز اتریوم به جای سرورهای شرکت، قرار میگیرد. نظردهی ها به همراه تبادلات کوچک اتریوم بسته بندی میشوند بنابراین کاربران در صورتی که موضوعات خوبی داشته باشند و دیگر کاربران به آن رای دهند میتوانند اتریوم به دست آورند. به شکلی خاص “این یک روش ماین کردن توسط مغز شماست! تیم AKASHA امیدوار است در سه ماهه دوم و سوم سال جاری، سورس کد قدرت دهنده به نرم افزار را بازنمایی کند و یک ماراتون شکستن کد توسط مردم را به راه اندازد تا اشکالات احتمالی که از چشم برنامه نویسان مخفی مانده را شناسایی و برطرف سازد. این تیم در نظر دارد تا شبکه ی اصلی اتریوم خود را در سه ماهه ی آخر سال راه اندازی نماید.

همچنین پروژه ی استارت آپ Synereo، در صدد ایجاد شبکه ی اجتماعی نسل جدید غیر متمرکز و پلتفورم رساندن موضوعات است. اخیرا Synereo محصول Qrator را منتشر نموده، ابزاری که به کاربران امکان تبلیغ موضوعات اوریجینال و گرفتن پاداش جهت به اشتراک گذاری موضوعات ارزشمند و کشف بهترین موضوعات بر روی شبکه ی اینترنت را میدهد.

4th pic

Qrator اولین گام بسوی چشم انداز آنچه Synereo در نظر دارد، اینترنت آزادتر و عادلانه تر، میباشد. این نرم افزار به کاربران دیدگاهی درباره موضوع “اقتصاد توجه ها”؛ که تولیدکنندگان و سازندگان را در راس “زنجیره ی غذایی تبلیغات” قرار میدهد؛ ارائه خواهد کرد. با Qrator، این شرکت به دنبال توسعه یک نمودار اجتماعی کراس پلت فرم بوده، زمینه را برای یک برنامه محتوای اجتماعی به طور کامل غیر متمرکز بر اساس بلاک چین و فن آوری ذخیره سازی توزیع شده که بر پایه و اساس Qrator در اواخر امسال ساخته شده است، هموار می سازد. با وجود اینکه دنیای شبکه های اجتماعی در حال متحول شدن است، تکنولوژی بلاک چین در حال تغییر دنیای اطراف ما می باشد. نه فقط وقتی که آن پا به عرصه ی معاملات مالی نهاده، بلکه با معرفی سیستم غیر متمرکز خود ما را به آزاد بیان تشویق مینماید و در عین حال ما را از محدودیت های اعمال شده توسط غول های عرصه ی شبکه های اجتماعی دور می سازد.

بنیانگذاران Synereo، بر این باورند که شبکه و سیستم Blockchain (بلاک چین) باعث ایجاد تحولات ویژه ای در ساختار و مکانیزم شبکه های اجتماعی خواهد شد. به خصوص برای شرکتهای فناوری که مایل به استفاده از آن هستند  باعث تقویت زیرساخت های تولیدی می شود. یکی از بنیان گذاران Synereo می گوید: “Blockchain ها یک راه حل برای مبارزه با فساد و تقلب در هر دو سازمان تجاری و دولتی هستند، زیرا آنها همه چیز را شفاف و تقریبا غیرممکن می کنند. نسل جدید پلتفرم های شبکه های اجتماعی، با بهره گیری از قدرت تقسیم بندی و یکپارچه سازی بلاک چین ها بستری متفاوت از گذشته را برای کاربران فراهم خواهد کرد و آنجاست که همه قدرت در دست صاحبان پلتفرم ها خواهد بود. شروع به کار Blockchain می تواند به طور قابل توجهی شرایط محیطی را برای شبکه های اجتماعی تغییر دهد، به ویژه اگر مردم انتقال به شبکه های غیر متمرکز را در اولویت قرار بدهند، از مزایای حفظ حریم خصوصی، امنیت بیشتر و همچنین کنترل بیشتر بر محتوای آنها برخوردار خواهند بود.

5th pic

یکی از کارشناسان تکنولوژی بلاک چین (Blockchain) در این باره می گوید: آینده برای شرکت های مبتنی بر Blockchain روشن است. فناوری Blockchain قبلا توسط طیف وسیعی از سازمانها پذیرفته شده است. همچنین Market Cap این شبکه روز به روز در حال گسترش است با توجه به اینکه بلاک چین پتانسیل های کاربردی و ویژه ای دارد، طیفی وسیعی از سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی می توانند از تکنولوژی این شبکه منحصر به فرد استفاده کنند.

با توجه به افزایش آگاهی سازمان ها و شرکت ها از تکنولوژی بلاک چین و به دلیل اینکه محصولات بیشتری نظیر Qrator مزایای استفاده از ویژگی های منحصر به فرد Blockchain را به دست آورده اند، سرمایه گذاری بازار در این تکنولوژی به طور خاص از تریلیون دلار خواهد گذشت. اما  سوال این است که آیا این رویداد اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا