سیاست‌های طرفدار محیط زیست مانع درآمدزایی نیست!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،این مسئله باعث شده تا نابغه‌های دنیا کنار هم جمع شوند و تصمیماتی بگیرند که نه تنها به محیط زیست آسیب نزند بلکه خللی در اقتصاد منطقه وارد نکند.

هر کسی که اعتقاد دارد سیاست‌های حامی محیط زیست برای درآمدزایی مثل سم است بهتر است سری به کالیفرنیا بزند. سیاست‌هایی که در رابطه با آلودگی در این ایالات اتخاذ شده به ندرت به اقتصاد آن لطمه وارد کرده است. در ۹ سال گذشته، اندیشکده‌ای موسوم به Next 10 مشغول به انتشار اطلاعات آماری خاصی به نام California Green Innovation Index بوده است. نتایج امسال این اندیشکده نشان می‌دهد که در ۲۵ سال گذشته، تولید ناخالص داخلی و جمعیت کالیفرنیا به رشد خود ادامه داده، اما میزان انتشار کربن دی‌اکسید به ازای هر نفر ثابت باقی مانده است.

با این حال کالیفرنیایی‌ها بیکار ننشسته‌اند. این ایالت دو هدف مهم پیش رو دارد: کاهش انتشار آلودگی‌ها به اندازه‌ی سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۲۰، و کاهش ۴۰ درصدی این مقدار تا یک دهه پس از آن. حال با توجه به ادامه‌ی روند تصحیحات محیطی در فاز اول این طرح، سوال این است که سیاست‌های سبز و بلند مدت این ایالت صدمه‌ای به اقتصاد آن وارد خواهد کرد یا نه.

کالیفرنیا مدت‌ها است که در زمینه‌ی حرکت بر لبه‌ی سیاست‌گذاری‌های محیطی پیشگام است. این اقدامات از آن جا شروع شد که در سال ۱۹۴۷ آلودگی هوای لس آنجلس به حدی رسید که پس از اعتراضات گسترده، این شهر Air Pollution District را به وجود آورد که اولین سازمان کنترل کیفیت هوا در سراسر ایالات متحده بود. در دهه‌های گذشته کالیفرنیا هم قوانینی برای ساخت و ساز سبز، به کارگیری تجهیزات، و حمل و نقل اعمال کرد تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند. این ایالت در عین حال، با کارهایی مثل جداسازی فروش برق از درآمدها که باعث کارآمدی بیشتر کل سیستم می‌شد، فضای کسب و کار را برای کارآفرینان راحت‌تر کرد. کالیفرنیا تسهیلاتی هم برای مترینگ خالص انرژی ایجاد کرد تا کسانی که پنل‌های خورشیدی دارند بتوانند مازاد تولیدشان را به خود شبکه بفروشند.

در نتیجه‌ی همه‌ی این قانون‌گذاری‌های مناسب، به گفته‌ی آدام فولر (Adam Fowler)، مدیر تحقیقاتی شرکت Beacon Economics که وظیفه‌ی تولید اطلاعات آماری Green Innovation Index را بر عهده دارد، کالیفرنیا اکنون از نظر مصرف انرژی بصرفه‌ترین اقتصاد جهان و یکی از کمترین تولیدکنندگان کربن است. او می‌گوید هر ۱۰ هزار دلاری که در کالیفرنیا سرمایه‌گذاری می‌شود ۵۵ درصد کمتر از سایر نقاط ایالات متحده منجر به تولید کربن دی‌اکسید می‌شود. فولر می‌گوید: «ما در بازه‌های زمانی مختلف ثابت کردیم که جداسازی مصرف سوخت‌های فسیلی از تولید ناخالص داخلی امکان پذیر است.»

اما آیا این قضیه صرفاً مختص کالیفرنیا است؟ چون به هر حال همه‌ی ایالت‌ها از وفور منابع طبیعی، دسترسی دریایی به ترانزیت اقیانوسی و جاذبه‌های تفریحی و فناوری کالیفرنیا بهره‌مند نیستند. حذف کردن سوخت‌های فسیلی از اقتصادهای ضعیف‌تر می‌تواند منجر به بحران‌های مالی فاجعه‌آمیزی شود. حتی برخی از خود کالیفرنیایی‌ها هم مطمئن نیستند که این ایالت بتواند به هدف خود که کاهش ۴۰ درصدی آلودگی‌هایی هوایی تا سال ۲۰۳۰ است، برسد.

یکی از نگرانی‌های اصلی این است که آیا وسایل نقلیه‌ی برقی می‌توانند با موفقیت گام به گام جلو بیایند یا نه. اگر نهادهای دولتی به تامین‌کنندگان نفت و گاز فشار بیهوده وارد کنند، قیمت سوخت می‌تواند بالا برود و این مسئله باعث تقابل سیاست‌های سبز کالیفرنیا با برنامه‌های ترافیکی این ایالت خواهد بود. چرا که بزرگترین غافلگیری این گزارش هم احتمالاً مربوط به افزایش ۲.۷ درصدی آلودگی‌های حمل و نقل از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بوده است.

اکثر این آلودگی از بخش حمل و نقل مسافر و دلیل آن اشباع میزان بنزین جهانی بوده است. با کاهش قیمت سوخت در سال ۲۰۱۴، کالیفرنیایی‌ها در مجموع ۲.۷ میلیارد مایل بیشتر مسافت طی کردند. اما فولر می‌گوید که تمایلات در دنیای اتومبیل‌ها در حال تغییر است. خودروی مدل ۳ تسلا (Tesla) و ولت از شرکت GM به زودی به مرحله‌ی تولید انبوه می‌رسند. او اشاره می‌کند: «هیوندای در حال اختصاص بخش اصلی تولید خود به خودروهای برقی است، و Volvo هم در حال کنار گذاشتن موتورهای مرسوم و سنتی است. این اتفاقات مثل دنیای مد نیست، این جا دنیای تجارت است و با بازارهای آزاد سر و کار دارد، تجارتی که از نوآوری‌ها برای ورود به حوزه‌های جدید و حل مشکلات موجود استفاده می‌کند.»

تمایل تمدن‌های غربی به رشد هر چه بیشتر، باعث شده است که جهان در مخمصه‌ی فعلی سوخت‌های فسیلی بیفتد. ولی برخلاف موتورهای احتراق داخلی، کاپیتالیسم با هر نوع انرژی به کار خود ادامه می‌دهد.

نیول پری (Neol Perry)، موسس Next 10 می‌گوید: «تمدن در طول تاریخ باعث تغییر منابع انرژی شده است، اما در دهه‌های اخیر استفاده از سوخت‌های فسیلی تنها راه ممکن برای رشد اقتصادی کشورهای مختلف بوده است.» اگر انرژی‌های پاک بتوانند اقتصاد را بدون آلوده کردن جهان به پیش ببرند، این واقعاً فوق‌العاده خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا