کلسترول را با گیاهخواری کنترل کنید

امروزه بسیاری از مردم در جوامع مختلف از مشکلاتی مانند چربی خون و کلسترول رنج می برند که این موضوع به دلیل نوع زندگی و تغذیه و سبک غذائی مدرن ایجاد شده است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد دنبال کردن رژیم غذائی مبتنی بر پایه گیاهخواری و استفاده ناچیز از گوشت می تواند به طور موثری کلسترول بد خون را کاهش دهد. بالا بودن کلسترول می تواند منجر به بروز بیماری های مختلفی از جمله عوارض قلبی و عروقی و زمینه ساز سکته شود.

محققان در پژوهش های اخیر خود دریافتند در صورت استفاده از رژیم های غذائی مبتنی بر گیاهخواری برای دوره زمانی معنی، در ترکیبات شیمیائی بدن تغییراتی اساسی ایجاد می شود که یکی از این تغییرات شامل کاهش میزان کلسترول خواهد بود. این تغییر و کاهش میزان کلسترول در رژیم های گیاهخواری در مقایسه با رژیم های همه چیز خواری  به نسبت بیشتری دیده می شود.

گفتنی است پیش از این پژوهشگران دریافته بودند استفاده از رژیم های غذائی مبتنی بر گیاهخواری می تواند تاثیرات مهم و سریعی مانند کاهش وزن و کم شدن فشار خون بالا را در پی داشته باشد.

در همین رابطه سوزان لوین (Susan Levin) از پژوهشگران کمیته پزشکان مسئول  در  شهر واشنگتن از ایالات متحده امریکا اعلام کرد: « هدف اصلی ما از این مطالعات، شناسائی میزان کاهش خطر با بهره گیری از رژیم غذائی مبتنی بر گیاهخواری به منظور کنترل چربی خون و سطح لیپید است. ما امیدواریم با استفاده از نتایج این تحقیقات به بیمارانی که برای مدتی طولانی از رژیم های غذائی مبتنی بر گوشتخواری استفاده کرده اند، کمک کنیم تا از مزایای رژیم غذائی گیاهخواری بهره مند شده و خطر بیماری های قلبی و عروقی، سکته و مرگ زودرس در آن ها کاهش پیدا کند. »

کلسترول یکی از انواع چربی ها محسوب می شود که وجود میزانی معین از آن برای انجام شدن فعالیت های عادی بدن، حیاتی است. از سوی دیگر بالا بودن میزان کلسترول خوب یا HDL می تواند برای بدن مفید باشد اما نوع دیگری از کلسترول به نام LDL یا کلسترول بد نیز وجود دارد که بالا بودن ان خطرناک محسوب شده و می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی شود.

پژوهشگران به بیماران دارای چربی و کلسترول خون بالا توصیه می کنند تا با استفاده از رژیم های دوره ای مبتنی بر گیاه خواری که شامل مصرف میوه ها، سبزیجات، مغزها و غلات کامل بوده و دارای فیبر زیادی هستند، در کنار پروتئین های گیاهی مانند سویا سطح کلسترول و چربی خون خود را کنترل کنند.  در این مطالعات پزوهشگران اقدام به بررسی و مطالعه 49 مورد مختلف از بیماران و رژیم غذائی آن ها کرده و در نتیجه آن مشخص شد که با بهره گیری از رژیم غذائی مبتنی بر گیاهخواری مجموع کلسترول خون افراد  به میزان 29.2 mg/dL کاهش پیدا می کند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تغذیه یا Nutrition Reviews منتشر شده و در اختیار محققان قرار دارد.

فاطمه کردی