کشف آثار پیش از تاریخی در امارات متحده عربی

پژوهش های جدید باستان شناسی در منطقه ذید  ( الذید ) Al Dhaid در نزدیکی شارجه  واقع در امارات متحده عربی منجر به کشف ابزار سنگی پیش از تاریخی از قبیل تبرهای سنگی ، درفش و ابزارهای مخصوص بریدن و خراش دادن شده است که مطالعات نخستین ، نشان دهنده قدمت چند صد هزار ساله ان ها است .

این آثار در پی فعالیت تیمی از باستان شناسان آلمانی که از دانشکده باستان شناسی و آثار باستانی دانشگاه توبینگن Tubingen University  به این منطقه اعزام شده بودند ، کشف شده است . بر اساس گزارش های منتشر شده ،  در این منطقه از مرکز شارجه ؛ آثار و ابزار متعددی از دوران پیش از تاریخ باقی مانده است .

در همین زمینه دکتر صباح جاسم باستان شناس اماراتی که این تیم را همراهی می کند اعلام کرد : " این اشیا جهت بررسی و تعیین دقیق قدمت آن ها باید مورد آزمایش قرار گیرند . به همین دلیل تعداد زیادی از این اشیا سنگی جهت آنالیز و بررسی های علمی به آزمایشگاه های مدرن آلمان ارسال شده اند .  "

به باور کارشناسان ، این کشفیات جدید می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد دوران سنگ در امارات ارائه کرده و بخش هائی از تاریخ کهن مهاجرت های انسانی و استقرارهای موجود در این منطقه را مشخص کند .

به گفته سرپرست این تیم تحقیقاتی ، درفش های سنگی برای ایجاد سوراخ در پوست حیوانات شکار شده استفاده می شده و سنگ های مخصوص تمییز کردن و بریدن (  scraper ) برای جدا کردن پوست از گوشت حیوان مورد استفاده قرار می گرفته است .

لازم به توضیح است که در سال های گذشته ، حفاری ها و مطالعات باستان شناسی بسیاری در مناطق الذید ، المادام و الفیا در بخش شارجه انجام شده و نمونه اشیا کشف شده در این سایت جدید ، مشابه آثاری است که پیش از این هم نمونه های آن به دست آمده بود .

پیش از این در منطقه فوق ، آثاری مانند سندان ، چکش ، سفال و آثاری که نشان دهنده ذوب مس بود ، کشف شده و مقبره حاوی اسکلت با تعدادی سفال ، ظروف لعابدار و اسلحه نیز در حفاری های باستان شناسی کشف شده بود .

منطقه ذید را می توان مهمترین واحه شارجه در امارات متحده عربی دانست . این منطقه در 60 کیلومتری شارجه و یک صد کیلومتری فجیره واقع شده است .