جدیدترین ارز دنیای دیجیتال

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، نوآور بودن بیت‌کوین از این جهت است که خالقان آن توانسته‌اند در مدتی کوتاه آن را از یک ایده به واقعیتی اثرگذار در دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی تبدیل کنند. در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته ‌است.

بیت‌کوین طی فرآیند هاردفورک (دو شاخه شدن) به دو ارز مجازی مستقل تقسیم شد و انشعاب جدید بیت‌کوین با عنوان بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) رسما آغاز به کار کرد. این انشعاب جدید در پی اختلاف حامیان اصلی بیت‌کوین بر سر مدیریت و پیشبرد این ارز رمزنگاری‌شده به وجود آمد. قیمت بیت‌کوین به موجب انشعاب اخیر به حدود 2700 دلار افت کرده است. با این ‌حال در وضعیت نسبتا پایداری به سر می‌برد. بیت‌کوین کش نیز رشد قابل ملاحظه‌ای اوایل تزریق به بازار نداشت، زیرا بیشتر معامله‌گران منتظر مشاهده نتیجه نخستین تراکنش‌های این ارز مجازی نوظهور بودند. پس از این افت اولیه ـ که چندان هم دور از انتظار نبود ـ قیمت بیت‌کوین کش اکنون در مرز 400 دلار قرار دارد و فقط در صورتی ارزش معاملاتی خواهد داشت که با استقبال معامله‌گران مواجه شود.

ماجرای این انشعاب از آنجا آغاز شد که استخراج‌کنندگان و توسعه‌دهندگان اصلی بیت‌کوین بر سر ارتقای این ارز مجازی از طریق راه‌حلی موسوم به سِگویت2ایکس (Segwit2x) با یکدیگر توافق کردند، اما این توافق فقط در فاصله چند روز به یک جنگ جهانی تبدیل شد. با توجه به این که بیت‌کوین یک شبکه متن‌باز است، هر گونه تغییری در کدهای بنیادی باید با اجماع کاربران ایجاد شود. در گیرودار این پیکار جهانی بود که بیت‌کوین‌کش به‌عنوان سامانه رقیب متولد شد تا تراکنش‌های بیت‌کوین با سرعت مطلوب‌تری قابل انجام شوند. هر تراکنش بیت‌کوین زمانی کامل می‌شود که یک بلوک جدید به پایگاه داده زنجیره بلوک‌ها اضافه شود. حجم هر بلوک یک مگابایت است و ایجاد هر تراکنش نیز به‌طور متوسط حدود ده دقیقه زمان می‌برد. از این‌رو، تکمیل هر تراکنش در زمان اوج معاملات بیت‌کوین ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. طرفداران راه‌حل سِگویت2ایکس قصد دارند فرآیند انجام معاملات بیت‌کوینی را به‌وسیله انتقال مقداری از داده‌های هر تراکنش به مسیری موازی در خارج از بلوک سرعت ببخشند. پیش‌بینی شده است در پی اعمال این تغییر، حجم هر بلوک تا ماه نوامبر (مهرماه) دو برابر شود، اما طرفداران بیت‌کوین کش، به جای تغییر مسیر داده‌های تراکنش، حجم هر بلوک را به هشت مگابایت ارتقا دادند. این گروه بر این باورند سِگویت2ایکس از امکانات کافی برای افزایش حجم بلوک‌ در ماه‌های آینده برخوردار نیست.

در حال حاضر، بسیاری از دارندگان بیت‌کوین با این پرسش مواجه شده‌اند که چه بر سر موجودی حساب‌شان خواهد آمد. بیشتر معامله‌گران بیت‌کوین موجودی خود را در کیف پول‌های آنلاین ذخیره می‌کنند. راهکار دیگر ذخیره بیت‌کوین، دانلود موجودی حساب و ذخیره روی هارد دیسک است. کسانی که بیت‌کوین‌های خود را در کیف پول‌های آنلاین ذخیره کرده‌اند، به‌علت حمایت اغلب وبگاه‌‌های میزبان از سِگویت2ایکس قادر به برداشت بیت‌کوین کش نخواهند بود، اما کسانی که بیت‌کوین‌های خود را روی هارد دیسک ذخیره کرده‌اند، اکنون مجاز به برداشت هر دو نوع، یعنی هم بیت‌کوین و هم بیت‌کوین کش هستند. البته، کارشناسان هشدار داده‌اند بیت‌کوین کش هنوز از ثبات کافی برخوردار نیست و می‌تواند ارزش واقعی بیت‌کوین‌های اصلی معامله‌گران را در معرض خطر قرار دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا