ماجراجویی با هوش مصنوعی در اعماق فضا

فضاپیمایی را تصور کنید که می تواند مدار حرکتی اش را تغییر داده و مستقل از هدایت کننده های زمینی اقدام به تصویربرداری کند. چنین فضاپیمایی مجهز به کاوشگرهایی است که قابلیت نشست بر روی سیارات دوردست را داشته آن هم درحالی که خبری از نظارت مستقیم نیروهای انسانی نیست. بخشی از این تصور هیجان انگیز شامل مأموریت پیچیده ای است که طی آن کاوشگری بر روی دنباله داری فرود آمده و اقدام به تصویربرداری از فضای بیکران می کند. چنین مأموریتی کاملا به صورت خودکار و با بهره گیری از عالی ترین سطح هوش مصنوعی انجام می شود.

آژانس فضانوردی آمریکا برای استفاده از هوش مصنوعی جهت توسعه اکتشافات فضایی برنامه ریزیهای کلانی دارد. این سازمان فضایی هم اکنون نیز از هوش مصنوعی در مأموریتهای فضایی استفاده می کند و پس از موفقیتهایی که در این زمینه در مدار زمین به دست آورده حالا برای مریخ و فراتر از آن تدارک نقشه دیده است.

در منظومه شمسی اقمار یخ زده ای وجود دارد که احتمال وجود ردپایی از حیات در آنها می رود. با این حال دسترسی انسان به آنها کار بسیار دشواری است اما هوش مصنوعی می تواند گره گشا باشد.

در این میان اما نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر آنکه روباتهای هوشمند در سطحی از توانمندی قرار بگیرند که دیگر نتوان جلودارشان بود. دانشمندان ناسا با توجه به این نکته، موضوع ایمنی روباتهای هوشمند را با جدیت دنبال می کنند.

در حال حاضر فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند با Robonaut 2 تعامل ساده ای برقرار می کنند. این روبات در واقع یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی است که ناسا از آن به عنوان تمرینی مناسب در راه به کارگیری گسترده تر از روباتهای هوشمند در آینده یاد می کند.

آژانس فضانوردی آمریکا اعلام کرده که در آینده از هوش مصنوعی در مأموریتهای مریخ و برای اهدافی نظیر مکان یابی و ارایه گزارشات دقیق از مناطق مختلف این سیاره به دانشمندان استفاده خواهد کرد.

مترجم : مهدی پیرگزی