محیط زیست بدون توسعه متوازن پایدار نمی ماند

تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و منطقه آزاد قشم با هدف کاهش اثرات نامطلوب فعالیت های توسعه ای و ایجاد بستر مناسب همکاری و تعامل بیشتر برای ارتقای وضعیت محیط زیست جزیره قشم روز شنبه در هفته دولت به امضای پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم رسید.

عیسی کلانتری در این مراسم افزود: یک جانبه نگری و تضاد میان توسعه و محیط زیست نباید وجود داشته باشد از این رو سیاست گذاری و تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه متوازن و پایدار و تعامل برای حفظ محیط زیست است.
معاون رئیس جمهوری ضمن اشاره به سخنان فرشچی و انتقاد از اتلاف یک سال و نیم زمان برای امضای این تفاهم نامه، اظهار کرد: این گونه تفاهم ها باید در مدت زمان کوتاه تری رخ دهد تا از قربانی شدن محیط زیست جلوگیری شود، با اطاله مدت زمان امضای تفاهم ها و توافق ها، روند توسعه کشور متوقف نمی شود، بلکه محیط زیست بدون دستاورد می ماند.
کلانتری با بیان این که در هیچ جای دنیا محیط زیست مانع توسعه نیست، گفت: البته همه الزاما موظف به رعایت قوانینی هستند که از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند.
وی اشاره ای هم به جلسات خود با برخی دستگاه های اجرایی و توسعه ای کشور از جمله سازمان مناطق آزاد کشور داشت و اظهار کرد: همه مقام های اجرایی و توسعه ای کشور معتقد به تلاش برای حفظ محیط زیست هستند و ما هم در مقابل متعهد شدیم به توسعه کشور کمک کنیم.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: البته این همکاری تا جایی است که حقوق مردم در حوزه محیط زیست تضییع نشود زیرا اگر موضوع تضییع حقوق مردم مطرح شود به نمایندگی از آن ها از حقوقشان دفاع می کنیم.

*** 65 درصد برنامه های توسعه ای پنج سال آینده کشور در سواحل و دریاها اجرایی می شود
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با اشاره به تلاش و مذاکرات صورت گرفته طی یک سال و نیم گذشته برای آماده سازی و امضای این تفاهم نامه، گفت: البته تفاهم نامه مشابهی نیز برای جزایر کیش و لاوان با منطقه آزاد چابهار به امضا رسید.
فرشچی ضمن یادآوری برنامه ریزی های توسعه ای کشور با تمرکز بر اجرای 65 درصد طرح ها و برنامه های توسعه ای در پنج سال آینده در سواحل و دریاها، خاطرنشان کرد: برای همگام سازی توسعه دریایی با محیط زیست اقدامات مختلفی همچون نهایی شدن سه سند مهم توسعه دریایی، فناوری دریایی و گردشگری دریایی صورت گرفته است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست مروری هم بر اهمیت جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره کشور داشت و اظهار کرد: هدف از امضای این تفاهم نامه گسترش همکاری ها برای توسعه پایدار جزیره قشم است.

*** برای هیچ اقدام مخرب یا آلاینده محیط زیست در جزیره قشم مجوز فعالیت صادر نخواهد شد
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به فعالیت های مختلف در جزیره قشم همچون فعالیت های نفت، گاز و انرژی، گفت: علاقمند بودیم در کنار این فعالیت ها، نگاه جدی به سایر مزیت های جزیره همچون گردشگری وجود داشته باشد
مومنی به فعالیت و تلاش دو ساله سازمان منطقه آزاد قشم برای بازگرداندن مجوز ژئوپارک قشم اشاره کرد و گفت: این یک اقدام مهم ملی و بین المللی بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تاکید بر اهمیت اقتصاد دریا محور، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد استفاده موثری از دریا نداشتیم و به همین دلیل تلاش کردیم تا رویکردها را در این حوزه تغییر دهیم و از جمله اقداماتی که در این زمینه داشتیم 86 هزار تن پرورش ماهی در قفس، همچنین تلاش برای برطرف کردن فقر غرب جزیره قشم با استفاده از کشت میگو در دو هزار هکتار از اراضی است.
وی با یادآوری فعالیت پنج پتروشیمی و چهار پالایشگاه در جزیره قشم، خاطرنشان کرد: برای هیچ اقدام مخرب یا آلوده کننده محیط زیست در هیچ حوزه ای مجوز فعالیت صادر نخواهد شد.
استقرار بخش ویژه محیط زیست در ساختار منطقه آزاد قشم، مشارکت در تدوین پایش محیط زیست منطقه آزاد قشم، همکاری در ترویج فرهنگ دریاسالاری در منطقه آزاد قشم، تدوین برنامه تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی به سیستم پایش بر خط، شناسایی قابلیت ها و ترغیب سرمایه گذاری های زیست محیطی داخلی و خارجی، مشارکت در ارتقاء کیفیت محیط زیست و احیاء و بازسازی زیستگاه های منطقه آزاد قشم ، بخشی از اهداف این تفاهم نامه است.
مساعدت در تهیه ضوابط و مقررات استقرار صنایع، زون بندی مناطق، نظارت بر واحدهای HSE صنایع مستقر در منطقه با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، نظارت بر حسن اجرای قوانین محیط زیستی در منطقه آزاد قشم، مساعدت در پهنه بندی جنگل های حرای قشم بخشی از اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس این تفاهم نامه ملزم به انجام آن ها است.
سازمان منطقه آزاد قشم نیز بر اساس این تفاهم نامه ملزم به ایجاد بخش ویژه محیط زیست منطبق با استانداردها و معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست در بدنه سازمان منطقه آزاد قشم، نظارت بر اجرای استقرار سیستم های آنلاین در بنادر جهت پایش آلودگی آب های منطقه، اجرای مدیریت پسماند در منطقه آزاد بر اساس شیوه نامه ابلاغی سازمان، نظارت بر اجرای تجهیز واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه به سیستم پایش لحظه ای است.