ژن‌های مرتبط با پاسخ ایمنی به واکسن آنفلوآنزا شناسایی شدند

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، واکسن آنفلوآنزا بهترین روش در برابر عفونت آنفلوآنزاست، اما اثربخشی واکسن در افراد مختلف متفاوت است. محققان اطلاعات پزشکی و نمونه خون بیش از 500 نفر را قبل و بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا بررسی کردند و دریافتند گروهی از ژن ها با واکنش قوی‌تر سیستم ایمنی نسبت به واکسن آنفلوآنزا مرتبط هستند. واکنش سیستم ایمنی با افزایش آنتی‌بادی‌هایی که بدن را در مقابل عفونت محافظت می‌کنند، سنجیده می‌شود.

محققان در ادامه مطالعه دریافتند ژن هایی که در افراد 35 ساله منجر به افزایش پاسخ سیستم ایمنی در مقابل واکسن آنفلوآنزا می‌شود،‌ در افراد 60 ساله چنین کارایی ندارد؛ بنابراین نتیجه گرفتند این ژن‌ها در سنین مختلف متفاوت هستند.
محققان معتقدند این مطالعه و نتایج آن واکنش هایی را در افراد با سنین مختلف پیش‌بینی می‌کند که سبب افزایش کارایی واکسن آنفلوآنزا می‌شود.
آنفلوآنزا بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفلوآنزاست. متداول ترین علایم این بیماری تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی بوده و شایع ترین زمان ابتلا به آن از اکتبر تا ماه می است. واکسن آنفلوآنزا یکی از مهمترین روش های مقابله با ویروس است. پزشکان استفاده از واکسن را در افراد در معرض خطر از جمله افراد بالای 60 سال، کودکان، زنان باردار و بیمارانی با ضعف سیستم ایمنی ضروری می دانند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای تمام افراد بالای شش سال ضروری می داند. مطالعات نشان می دهد واکسن برای زنان باردار در هر مرحله از بارداری نیز کاملا بی خطر است و تزریق واکسن در دوران بارداری، نوزاد را نیز در ماه های اول تولد ایمن می کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Immunology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا