رقابت حیوانات با خوانندگان اپرا

گوسفندان، پانداهای عظیم الجثه، لمورهای موشی، کاپی بارا و سیل های خزدار، همگی درخصوص برقراری ارتباط نقاط مشترکی دارند. همه این جانوران بوسیله تلفیق بسامدهای پایه ای ارتعاش ­مانند سریع، تولید صدا می­کنند.

طبق یک پژوهش بین المللی جدید، پژوهشگران بر این باورند که که علت بروز چندین باره این ویژگی صدا در فرایند تکامل را دریافته اند. چنین ویژگی ای باعث افزایش توانایی شنوندگان در تشخیص اجزای صدا که حاوی اطلاعات مهمی در مورد ایجادکننده صدا است می­گردد.

بنجامین چارلتون از دانشگاه College Dublin ایرلند و محقق اصلی این پژوهش در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد که تلفیق صدایی ارتعاش ­مانند به این دلیل تکامل یافته است که باعث بهبود درک سازه های آوایی (فرمنت) به عنوان اجزای کلیدی آوایی صدای حیوانات می شود و در نتیجه اطلاعات مهمی در خصوص اندازه و هویت ایجادکننده صدا به دست می دهد».

گوسفندان، پانداهای عظیم الجثه، لمورهای موشی، کاپی بارا و سیل های خزدار، همگی در خصوص برقراری ارتباط نقاط مشترکی دارند. همه این جانوران بوسیله تلفیق بسامدهای پایه ای ارتعاش ­مانند سریع، تولید صدا می­کنند.

به منظور بررسی کارکرد صدای تحریردار حیوانات در این مطالعه، محققین توانایی شنیدن انسان در تشخیص تفاوت­های جزیی در صداهای ساختگی را مورد مطالعه قرار دادند. آزمایش ها نشان داد که ارتعاشات به شکل قابل توجهی توانایی یک شنونده را در تشخیص الگوهای فرمنت افزایش میدهد.

در این تحقیق، آنالیز تکامل نژادی صدای 92 گونه از پستانداران انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که تلفیق بسامد به طور مستقل در رده های مختلف پستانداران شامل: گوشتخواران، نخستینیان، سم شکافتگان، جوندگان و خفاشان تکامل یافته است. محققین همچنین دریافتند زمانی که در هر فرمنت تعداد overtone های (نت همساز) هماهنگ کم باشد، پستانداران نوسانات صدایی را در دامنه گسترده تری از بسامد تلفیق می کنند. گمان می رود این حالت به عنوان مکانیسمی جهت ارتقای درک فرمنت در صداهای با تراکم طیف پایین به کار می رود.

چارلتون اذعان دارد: «نکته جالب توجه این که  به نظر می رسد گونه های نه چندان نزدیک پستانداران، صداهایی با تلفیق آوایی ارتعاشی مشابه تولید می­کنند که به توضیح علت بروز چندباره این صفت در رده های متفاوت پستانداران کمک می­ کند».

این یافته ها که در نشریه Current Biology با ضریب تاثیر بین المللی 8.851 منتشر گردیده، نخستین شواهدی است که نشان می دهد ادراک فرمنت در صداهای بی­سخن بوسیله تلفیق بسامد پایه ­ای بهبود یافته است. این یافته ها همچنین بر اهمیت انتقال اطلاعاتی در مورد سایز و هویت حیوانات به سایر هم نوعان خود از طریق صدا تاکید دارد.

پژوهشگران براین باورند که مطالعات آینده باید احتمال توانایی پستانداران به غیر از انسان را در تمیز دادن تفاوت صدازننده به وسیله بازسازی مجدد صداهای تحریرمانند با سطح تلفیق بسامد متغیر، کاوش نمایند.

 

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

منبع: eurekalert   

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا