زلزله، تهدید همیشگی تهران

نکته جالب این‌جا است که بیشتر این بافت فرسوده در مناطق جنوبی ویا محدود مناطق شمالی شهر قرار دارند، جایی که نزدیک به گسل‌های بزرگ جنوب تهران،گسل مشا و گسل شمال تهران است.

همچنین می‌دانیم، بنابر مطالعات دیرینه لرزه شناسی،هر چند پیش‌بینی زمان لرزش احتمالی این گسل‌ها ممکن نیست، اما این مجموعه گسل‌های بزرگ توانایی ایجاد زمین لرزه‌ای در اندازه 7 ریشتر را دارند.

این را بگذارید در کنار ساختار فرسوده زیرساخت‌ها شهری تهران  شامل سیستم فاضلاب، توزیع برق و گاز و آب. در چنین شرایطی یک زمین لرزه 7 ریشتری می‌تواند فاجعه آفرین شود. در مطلب قبلی اشاره کردیم، که بازسازی و احیای این بافت فرسوده می‌تواند، وباید یکی از الویت‌های مهم شهرداری و شورای شهر جدید تهران باشد.

متاسفانه در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای حل این مسئله انجام نشده، و این تهدید پنهان در سایه سایر مشکلات بزرگ و عیان شهر تهران قرار گرفته است. اما واقعیت این است، که این بزرگترین تهدیدی است که کلان شهر تهران سایه‌اش را بر سر خود می‌بیند.

توقف توسعه بی حد و مرز و لجام گسیخته تهران که در مطلب قبل به آن پرداختیم، رفع کردن تهدیدی است که فرصت جدیدی برای شهر تهران فراهم می‌کند؛ هدایت سرمایه‌های موجود در بخش مسکن به سمت نوسازی بافت‌های فرسوده شهری.

همچنین شهرداری وشورای شهر تهران باید برنامه جدی‌ای برای به روز رسانی زیرساخت‌های خدماتی شهر نظیر خطوط توزیع گاز و برق داشته باشند تا در صورت وقوع زمین لرزه این زیرساخت‌های فرسوده بر ابعاد مشکل اضافه نکنند.

همان‌طور که گفته شد هر چند این تهدید در حال حاضر عیان نیست و به چشم نمی‌آید،اما بسیار مهم و جدی است و می‌تواند باعث ایجاد فاجعه‌ای در حد ملی شود.

از سوی دیگر به دلیل عدم ملموس بودن خدمات اینچنین و فشار سیاسی برای حل فوری مشکلات عیان دیگر، معمولا این مشکلات به حاشیه رانده می‌شوند. به همین دلیل بهتر است شهرداری و شورای شهر با تبیین مناسب خطری که شهر تهران را تهدید می‌کند، حل این مشکلات را در الویت قرار داده و زیر بار فشارها و الویت‌های سیاسی نروند.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا