کشف راز لوح باستانی تمدن بابل

دانشمندان دانشگاه نیو ساوث ویلز استرالیا، رمز و راز یک لوح گلی معروف و 3700 ساله مربوط به تمدن بابل را کشف کرده اند که نشان دهنده قدیمی­ ترین و دقیق­ ترین جدول مثلثاتی در جهان است و احتمالاً توسط اساتید ریاضی باستان برای محاسبه چگونگی ساخت کاخ­ها و معابد و همچنین ایجاد کانال­ ها استفاده می شده است.

تحقیقات جدید نشان می­ دهد که بابلی ها بیش از 1000 سال در اختراع ریاضیات و مطالعه آن، بر یونانی ها پیشی داشته اند و این موضوع، نشان دهنده مهارت ریاضی دانان باستانی است که تاکنون پنهان بوده است.

Plimpton 322، نام لوح کوچکی است که در اوایل دهه 1900 در جنوب عراق توسط ادگار بانکس باستان­شناس، محقق علمی، سیاستمدار، عتیقه­ فروش و همچنین فردی که شخصیت فیلم Indiana Jones بر اساس او شکل گرفته، کشف شد. 4 ستون و 15 ردیف از اعداد به صورت خط میخی آن زمان با استفاده از الگوی 60، یا سیستم شصت­ تایی بر روی آن نوشته شده است.

تحقیقات جدید نشان می­دهد که بابلی ها بیش از 1000 سال در اختراع ریاضیات و مطالعه آن، بر یونانی ها پیشی داشته اند و این موضوع، نشان دهنده مهارت ریاضی دانان باستانی است که تاکنون پنهان بوده است.

دکتر دانیل مانسفیلد از دانشکده ریاضی و آمار در دانشکده علوم دانشگاه نیو ساوث ویلز می­گوید: Plimpton 322 از زمانی که مشخص شد شامل الگوی خاصی از اعداد به نام سه­ گانه فیثاغورث است، بیش از 70 سال است که ریاضیدانان را سردرگم و متحیر نموده است.

تحقیقات دانشمندان نشان می­ دهد که Plimpton 322 اشکال زاویه قائمه مثلث را با استفاده از نوع جدیدی از مثلثات که بر اساس نسبت­ ها  و نه زاویه­ ها و دوایر توصیف می­ کند. این یک روش ریاضی جذاب است که نبوغ باستانیان را نشان می دهد.

لوح مورد اشاره، نه تنها دارای قدیمی­ ترین جدول مثلثاتی جهان است، بلکه به دلیل رویکرد بسیار متفاوت بابلی­ ها برای حساب و هندسه، تنها جدول مثلثاتی کاملاً دقیق است. این به معنی ارتباط بسیار خوب آن برای جهان مدرن ما است. طبق گفته دکتر مانسفیلد، این یک مثال نادر از دنیای باستان است که چیز جدیدی به ما آموزش می ­دهد.

نتایج مطالعه فوق که توسط دکتر مانسفیلد و دکتر نورمن ویلدبرگر استاد دانشگاه UNSW در تاریخ ریاضیات انجام شده، در مجله رسمی کمیسیون بین ­المللی تاریخچه ریاضیات منتشر شده است.

یک جدول مثلثاتی به شما اجازه می ­دهد برای تعیین دو قسمت ناشناخته دیگر، از قسمت شناخته شده ضلع زاویه قائمه مثلث استفاده کنید. هیپارکوس، ستاره­ شناس یونانی، که در حدود 120 سال قبل از میلاد زندگی می­کرد، با «جدول کورد» خود روی دایره ­ای که قدیمی­ ترین جدول مثلثاتی است مدت­ ها به عنوان پدر ریاضیات در نظر گرفته می­ شد.

دکتر ویلدبرگر می­گوید: Plimpton 322 بیش از 1000 سال قبل از هیپارکوس بوده است. نتایج پژوهش اخیر، فرصت­ های جدیدی را نه تنها برای تحقیقات ریاضی مدرن، بلکه برای آموزش ریاضیات ایجاد می­ کند. با Plimpton 322 ما یک مثلث ساده ­تر و بسیار دقیق­ تری داریم که مزایای آشکاری نسبت به دانش قبلی دارد.

قابل ذکر است گنجینه­ ای از لوح­ های بابلی وجود دارد، اما فقط تعداد کمی از آنها مطالعه شده ­اند. دنیای ریاضیات فقط از واقعیت ریاضی باستان آگاه است اما ریاضیات بسیار پیچیده (پیشرفته) برای آموزش ما بسیار مفید است.

دکتر مانسفیلد هنگام آماده ­سازی مواد درسی برای دانشجویان سال اول ریاضی دانشگاه UNSW به Plimpton 322 برخورد و آن را مطالعه نمود. او و دکتر ویلدبرگر تصمیم گرفتند ریاضیات بابلی را مطالعه کرده و تفسیرهای تاریخی مختلف از معنی لوح را­ بررسی کردند. 15 ردیف روی لوح، یک دنباله  از 15 مثلث زاویه قائمه که به طور پیوسته در شیب کاهش می­ یابند را توصیف می نماید.

لبه سمت چپ لوح شکسته شده است و محققین دانشگاه UNSW برای نشان دادن شواهد جدید ریاضی که در اصل  6 ستون بوده اند و همچنین برای نشان دادن 38 ردیف تکمیل کننده لوح، بر تحقیقات قبلی تکیه می­ کنند. آن ها همچنین نشان دادند که چگونه کاتبان باستانی، با استفاده از الگوی 60 عددی ریاضی مشابه ساعت های فعلی که نسبت به سیستم الگوی 10 عددی مورد استفاده ما سریع­ تر است، می­ توانند با استفاده از تکنیک ­های ریاضیات خودشان اعداد روی لوح را تولید نمایند.

ریاضیدانان دانشکده علوم UNSW همچنین شواهدی ارائه داده اند که پذیرش گسترده این نظریه را که لوح به سادگی یک معلم به بررسی مسائل درجه دوم و راه­ حل ­های دانشجویان کمک می ­کند، رد شده است.

دکتر مانسفیلد می­گوید: Plimpton 322 ابزاری قدرتمند بوده که می ­توانسته برای مساحی زمین­ ها یا محاسبات معماری برای ساخت کاخ ­ها، معابد یا اهرام پلکانی استفاده شود.

لوح فوق، که تصور می­ شود از شهر سومری و باستانی «لارسا» باشد، دارای تاریخ بین سال­ های 1822 تا 1762 قبل از میلاد است. این لوح در حال حاضر در کتابخانه نسخ خطی و کتاب­ های کمیاب در دانشگاه کلمبیا نیویورک نگهداری می شود.

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

منبع: ژورنال بین المللی Historia Mathematica

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا