رییس سازمان نظام پزشکی:داروخانه بنگاه اقتصادی نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، علیرضا زالی امروز (پنجشنبه) در افتتاحیه شانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان با تاکید بر اهتمام داروسازان و کسب مدارج پیشرفت اظهار کرد: داروسازی در کشور جایگاه فاخری است که از این اهتمام داروسازان ناشی می شود.

وی افزود: داروسازان ضمن توجه به بحث ارتقای علمی به حفظ کیفیت در همه زنجیره چرخه دارویی، مسئولیت اجتماعی خود را نیز انجام داده اند.

داروخانه شاکله بنگاه اقتصادی متداول را ندارد
زالی با اشاره به مصوبه شورای رقابت مبنی بر برداشته شدن محدودیت های جغرافیایی در اعطای مجوز داروخانه ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگاه تجاری به داروخانه خطاست. داروخانه بنگاه اقتصادی نیست و شاکله داروسازی و داروخانه بر مبنای بنگاه تجاری متداول نباید بنا شود؛ بلکه بخش مهمی از زنجیره تشخیص و درمان بیماری در کشور است.
به گزارش ایرنا شورای رقابت در جلسه دویست و هشتاد و دوم خود (اسفند 95) آیین‌نامه داروخانه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رد کرد. بر اساس این آیین نامه حدنصاب جمعیتی و فاصله برای تاسیس داروخانه برای اعطای مجوز داروخانه های جدید لحاظ شده است.
در پی این امر به دلیل امتناع وزارت بهداشت از اجرای این مصوبه شورای رقابت در جلسه وزارت بهداشت را یک میلیارد ریال جریمه کرد.

داروسازان نقش مشاور دارند
زالی در ادامه سخنان خود همچنین از جایگاه کمینه داروسازان در کشور انتقاد کرد و افزود: چایگاه داروسازان باید بازنگری شود و در این حوزه داروخانه را ایستگاه بسیار مهمی می دانیم.
این پزشک متخصص جراحی اعصاب همچنین خواستار کسب مشاوره بیشتر از داروسازان شد و گفت: مشاوره وظیفه مهمی در حوزه داروسازی است و این وظیفه به معنای عام علمی کلمه باور داشته باشیم.
زالی یادآور شد: شورای عالی نظام پزشکی سال گذشته وظایف داروسازان را با نگاه مشاوره تدوین کرده و به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه داده ایم تا بیشتر بررسی شود.
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت کشور همچنین بر اهمیت داروسازی جامعه نگر تاکید کرد و گفت: داروساز باید بتواند در این حوزه تاثیر بگذارد و بر اساس نیازهای جامعه داروها را تولید کند.
وی گفت: صنعت داروسازی برای بهینه سازی و ارتقا نیازمند بازمهندسی و بازطراحی لجستیکی است؛ قیمت گذاری دارو در سبد خانوار مولفه ای مهم است و به همین دلیل قیمت دارو تا جای ممکن حفظ شده است. اما فرآیند قیمت گذاری دارو از مدل های متداول روز دور است و باید در آن بازنگری کلی شود؛ نه به این معنا که گران شود بلکه نقش پوششی بیمه ها را باید بیشتر در آن در نظر گرفت.
عضو کمیته اخلاق پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی کشور به مشکلات مالی بین بیمه ها و داروخانه ها اشاره کرد و گفت: حجم مطالبات داروخانه ها از بیمهه ها شرایط سختی را برای آنها پدید آورده است.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت محورهای همایش سال جاری انجمن علمی داروسازان ایران گفت: انگ زدایی از بیماری های اعصاب و روان بسیار مهم است و بخش مهمی از این فرایند را داروها برعهده دارند.
به گزارش ایرنا شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با محوریت دارودرمانی بیماری های اعصاب و روان و اعتیاد حضور دکتر‌ محمدرضا شانه ساز رئیس انجمن و رئیس همایش، دکتر عباس کبریایی زاده دبیر علمی همایش و رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، دکتر حمید خویی دبیر انجمن علمی داروسازان ایران و دبیر اجرایی همایش و پزشکان و دانشجویان علاقمند از امروز تا شنبه در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است.
در آیین افتاحیه این همایش همچنین انجمن علمی داروسازان از چهار استاد برجسته و پیشکسوت داروسازی به نام های دکتر حسنیه تاجرزاده، داریوش کشتکار، اکبر منصوری و فرهاد فتاح دیزجی تقدیر کردند. همچنین انجمن خدمات دکتر علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی و توجه وی را به داروسازان گرامی داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا