درگذشت مهدی اخوان ثالث

 از 16 سالگي به شاعري پرداخت و بر اثر تشويق استادش، شوق بيشتري به شعر پيدا كرد. نخستين شعر او درباره توحيد و يكتايي خدا بود كه همان نيز باعث راهيابي او به انجمن ادبي مشهد گرديد.

از 1327 ساكن تهران شد و به دبيري در مدارس پرداخت. او در سرودن شعر به سبك كلاسيك، در قصيده سرايي و غزل سرايي و سبك نو، طبع آزمايي كرده است. مهدي اخوان ثالث در اواخر عمر خود به عنوان استاد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‏هاي تهران تدريس مي‏كرد. ارغنون، آخر شاهنامه، برگزيده شعرها و حريم سايه‏هاي سبز از جمله آثار اوست.

مهدي اخوان ثالث از پيش كسوتان شعر امروز فارسي و به ويژه شعر حماسي و اجتماعي است. شعر اخوان ريشه در ادبيات گذشته ايران دارد كه هم از نظر زبان و هم از نظر مضمون، قوي و پربار است. او در شعرش كلمات زبان محاوره را به راحتي در كنار كلمات ادبي فاخر مي‏نشاند و از اين حيث، زبانِ غني و خاص خود را داراست كه در ميان شاعران معاصر، كاملاً مشخص است.

در مجموع وي شاعري است داراي طبع و قريحه توانا كه به واسطه بهره ‏گيري از فرهنگ ايران و ادب فارسي و آفرينش تركيبات تازه در شعر، اشعار زيبا و دلپذير فراواني خلق كرده است.

مهدي اخوان ثالث سرانجام در 62 سالگي در تهران درگذشت و پيكرش در جوار آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در طوس به خاك سپرده شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا