تکامل انسان ، متهم اصلی کمردرد

کیمبرلی پلامپ (Kimberly Plomp) انسان شناس زیستی (Biological anthropologist) از دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University) کانادا در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی رابطه بین شکل مهره ها ، حرکت و انتقال به سوی راست قامتی و سلامت ستون فقرات انسان پرداخته و در آن  از تجزیه و تحلیل شکل دو بعدی از شامپانزه ، اورانگوتان و مهره دیرین انسان نماها  استفاده کرده است .

پلامپ در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : ما دریافتیم که برخی از ویژگی های مهره انسان در شکل بین افرادی که آسیب Schmorl’s node داشته ، آسیبی که می تواند در دیسک غضروفی بین مهره ها رخ دهد ، متفاوت است .

بر اساس این مطالعات ، به نظر می رسد که مهره های افراد مبتلا به آسیب Schmorl’s node به مهره های شامپانزه شباهت داشته باشد . به باور دیرینه شناسان ،  انسان و شامپانزده از یک جد مشترک برخوردار بوده که در بین هشت تا نه میلیون سال پیش از هم جدا شده اند و تحقیقات و مطالعات پزشکی نشان می دهد که هنوز 98 درصد از دی ان ای انسان و شامپانزه مشترک است . انسان به موجودی که بر روی دو پا ایستاده ، تکامل پیدا کرده در حالی که شامپانزه به مرحله مشت پایی (نوعی حرکت که در آن جانور با خم کردن مشت دستان خود به صورت چهار دست و پا راه می رود) تکامل پیدا کرد .

به عقیده کیمبرلی پلامپ ، این روند تکاملی هنوز به  طور کامل صورت نگرفته و برخی از ویژگی های مهره ها ، از جمله آن هایی را که ما تشخیص دادیم به شامپانزه شباهت دارند ، ممکن است که از طرح انسان ( human blueprint ) باقی مانده باشد و در نتیجه ، این مهره ها در برخی از انسان ها مقاومت کمتری در برابر فشار راه رفتن بر روی دو پا از خود نشان می دهند .

کیمبرلی پلامپ و همکارش ، مارک کولارد  ( Mark Collard ) قصد دارند تا با کمک مطالعات اشکال سه بعدی به بررسی فرضیه شکل اجدادی ( ancestral shape hypothesis  ) نیز بپردازند .