مصرف «مت‌آمفتامین» خطر سکته مغزی جوانان را زیاد می‌کند

خونریزی مغزی و لخته شدن خون یکی از شایع ترین دلایل سکته می­باشد که نرخ آن در مردان دو برابر بیشتر از زنان است. ماده محرک اعتیادآور مت آمفتامین که به نام­ های سرعت، یخ و مت شناخته می­شود باعث افزایش سکته مغزی در جوانان می­شود. این موضوع به دنبال پژوهشی مروری که نتایج آن در مجله بین المللی «جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی» منتشر شده، مشخص گردیده است.

عواقب ناگوار مصرف این مواد شامل از کار افتادگی و مرگ میر به ویژه در کشورهای اطراف نواحی اقیانوس آرام (آمریکای شمالی، شرق و جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه) باعث نگرانی محققان شده است.

ماده محرک اعتیادآور مت آمفتامین که به نام­های سرعت، یخ و مت شناخته می­شود باعث افزایش سکته مغزی در جوانان می­شود. این موضوع به دنبال پژوهشی مروری که نتایج آن در مجله «جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی» منتشر شده، مشخص گردیده است.

پژوهش جامع فوق برای پیگیری ارتباط بالقوه بین مصرف مت آمفتامین و خطر سکته مغزی در افراد جوان (زیر 45 سال)  تا فوریه 2017 انجام شده است.

آن­ها از جامعه آماری 370 نفری خود، 70 مورد مناسب را از نظر اپیدمیولوژیکی مورد بررسی قرار دادند که شامل نسبت برابری از مردان و زنان بود.

8 مورد از 10 سکته مغزی مرتبط با مصرف مت آمفتامین در میان جوانان مشارکت کننده در این پژوهش از نوع خونریزی مغزی بود که این آمار بالاتر از نرخ گزارش شده در افراد زیر 45  سال (50-40 درصد) و 15 تا 20 بیشتر  از افراد مسن است.

مصرف مت آمفتامین از طریق بلع، استنشاق یا تزریق انجام می شود. سکته مغزی خونریزی دهنده، بیشتر بر اثر استعمال از طریق بلع و تزریق و لخته شدن خون از طریق مصرف استنشاقی رخ می دهد.

سکته مغزی خونریزی دهنده همراه با اختلالات عروقی مانند فشار خون بالا و واسکولیت (عروق خونی التهابی) در یک سوم موارد گزارش شده است.

همچنین خطر مرگ و میر در سکته­­های مغزی خونریزی دهنده بیشتر بوده است، به طوری که از هر 4 مورد، یک مورد بهبود و سه مورد منجر به فوت می شود. در حالی که طبق آمارهای پژوهشی، در سکته مغزی لخته دهنده از هر 5 نفر یک نفر بهبودی کامل یافته و یک نفر می­میرد.

با توجه به این یافته ها، محققان اظهار داشته اند که بین مصرف ماده مت آمفتامین قوی ­تر و موضوع ایجاد آسیب بیشتر در جوانان رابطه مستقیمی وجود دارد و این امر سهم زیادی در بروز سکته­های مغزی در سنین جوانی دارد.

گفتنی است مجله بین المللی «جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی» با ضریب تاثیر 6.807، یکی از معتبرترین نشریات علمی در در خصوص علوم فوق است.

ترجمه و بازنویسی: محمدرضا دلفیه

منبع

Lappin, J.M. et al. 2017. Stroke and methamphetamine use in young adults: a review. Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا