کارخانه‌های سلولی بهتر جهت تولید داروهای نوین!

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،هرچند برخی پروتئین‌ها را می‌توان در سلول‌های تغییر ژنتیکی یافته تولید نمود اما تولید برخی دیگر با مشکل روبه‌رو است. در یک پروژه تحقیقاتی جدید در دانشگاه چالمرز، محققان در حال کار بر روی سلول‌های تغییر یافته ژنتیکی – کارخانه‌های سلولی- هستند تا بتوان پروتئین‌های دلخواه را در آن‌ها تولید نمود. بازار پروتئین‌های دارویی بر پایه پروتئین‌های انسانی رو به افزایش است. این داروها اثر اختصاصی بهتری دارند و نسبت به داروهای کوچک مولکول عوارض جانبی کمتری دارند.

گروه تحقیقاتی دکتر نیلسن، گرنت ۳۴ میلیون دلاری از بنیاد تحقیقات استراتژیک دریافت نموده‌اند تا تولید پروتسین را در یک رده سلولی انسانی و مخمر (که تخصص این گروه است) مورد بررسی قرار بدهند. آن‌ها قصد دارند تا دریابند که چرا برخی از پروتئین‌ها در رده‌های سلولی قابل تولید نیستند و سپس این سلول‌ها را جهت تولید این پروتئین‌ها تغییر دهند.

کارخانه‌های سلولی بر پایه سلول‌های انسانی هنوز تجاری نشده‌اند و رده سلولی با بیشترین استفاده، رده سلولی تخمدان همستر چینی (CHO) است. داروهای پروتئینی که در این رده سلولی تولید می‌شوند، می‌توانند مشابه پروتئین انسانی باشند و یا تفاوت اندکی داشته باشند که این تفاوت می‌تواند در برخی بیماران به پاسخ ایمنی منجر شود. اما اگر پروتئین‌ها در رده سلولی انسانی تولید شوند، پروتئین کاملا مشابه‌ای به دست میاید که این واکنش‌ها را موجب نمی‌شود.

به نظر می‌رسد اگر بتوان از این رده‌های سلولی استفاده نمود، همه پروتئین‌ها قابل تولید خواهند بود؛ در نتیجه پروتئین مورد نیاز سریع‌تر وارد بازار می‌شود.