دخالت کلروپلاست در تولید روغن‌های گیاهی!

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان با پیگیری این معمّا، آنزیم جدیدی یافتند که در تجزیه اسیدهای چرب غشایی در کلروپلاست نقش دارد. محصولات این آنزیم، سپس به شبکه آندوپلاسمی سلول وارد می‌شوند تا برای تشکیل و تجمع اسیدهای چرب دیگر مورد استفاده قرار گیرند. آنزیم PLIP1 که یک فسفولیپاز اختصاصی به پلاستیدها است، این نقش را ایفا می‌کند. این آنزیم درواقع پیش‌ماده روغن‌های گیاهی را از تجزیه اجزای غشاهای تیلاکوییدها فراهم می‌کند، پس افزایش بیان آن باعث افزایش تجمع روغن در دانه‌های روغنی خواهد شد.

تاکنون تصور می‌شد که منشأ اصلی روغن‌های ذخیره شده در پلاستیدهای دانه‌های روغنی صرفاً شبکه آندوپلاسمی است و پژوهشگران برای افزایش تولید روغن بر این مسیرها تمرکز کرده بودند، اما یافته اخیر باب جدیدی به روی پژوهشگران می‌گشاید. طبق این یافته‌ها تا ۱۰ درصد پیش‌سازهای روغن‌های گیاهی، از کلروپلاست نشأت می‌گیرند.

آنزیم PLIP1 در بسیاری از گیاهان خشکی‌زی یافت شده‌است. با وجود امیدبخش بودن این آنزیم در افزایش محتوای چربی گیاهان روغنی، آزمایش‌های اولیه از افزایش بیان آن در آرابیدوپسیس، گیاهانی با تولید دانه کمتر را نتیجه داد. با این وجود، پژوهشگران این روش را برای افزایش محتوای چربی، پتنت کرده‌اند و امیدوارند در آینده مشکلات آن را رفع کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا