گیاهان رخدادهای آب و هوایی تنش‌زا را برای بازیابی سریع خود فراموش می‌کنند!

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،پروفسور پگسون از این تیم تحقیقاتی بیان می‌کند که این فرضیه از طریق قرار دادن گیاهان تحت شرایط تنش نوری به مدت یک ساعت بررسی شد، سپس یک ساعت به آن‌ها اجازه داده شد که خود را بازیابی کنند، که این کار توسط مدل‌های ریاضی انجام گرفت. بنا به باور محققان گیاهان طی میلیون‌ها سال برای دوام آوردن در شرایط تنش خشکی، گرمایی و دیگر تنش‌های محیطی تکامل یافته‌اند.
این تیم تحقیقاتی پی‌بردند که گیاهان از طریق تنظیم مجدد سریع، بعد از حالت تنش قادرند که به طور پراکنده خود را از بعضی تنش‌های محیطی بازیابی کنند. اهمیت تنش خشکی به خاطر اثرات عظیم بر کلروپلاست، که نقش حیاتی در پروسه‌ی تولید غذای گیاهان دارد، غیر قابل اغماض است.

دکتر پیتر کریسپ مدیر مسئول این پژوهش گفت: «گیاهان با استفاده از خاموش کردن سریع پیام‌رسان‌های تنش خشکی، یاد گرفته‌اند که تنش خشکی را فراموش کنند. گیاهان همچنین واقعا یاد می‌گیرند که در شرایط محیطی متغیر و سخت، زندگی کنند. فراموش کردن سریع تنش خشکی یکی از روش‌هایی است که گیاهان به آن دست پیدا کرده‌اند.یک جنبه حیاتی بازیابی گیاهان، گذر از حالت دفاعی به حالت رشد است که شامل تنظیم بیان ژن‌هایی است که گیاه را به حالت قبل تنش بر می‌گرداند.

دکتر کریسپ اظهار کرد که این یافته یک گام رو به جلو برای درک چگونگی رشد گیاهان تولیدکننده غذا در محیط‌های مختلف است.

دکتر کریسپ که رهبری این تحقیق را در دانشگاه ANU برعهده داشت بیان کرد: «ما شاید قادر به سرعت بخشیدن و بهبود پروسه بازیابی گیاهان زراعی در سرتاسر دنیا باشیم تا این گیاهان بتوانند تغییرات روزانه غیر قابل پیش‌بینی آب و هوایی را دوام بیاورند.»

اکنون ما می‌دانیم گیاهان قادر به یادگیری پروسه فراموش کردن سریع رخدادهای تنش خشکی اند. برای بهبود پروسه بازیابی، نیاز است که درک عمیق‌تری از چگونگی آن صورت بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا