پیش بینی رفتار بازارهای مالی با اسکن مغزی

محققان دانشگاه استنفورد با هدف بررسی این نکته که آیا امکان پیش بینی رفتار بازار از طریق نمونه گیری از یک گروه محدود وجود دارد، مطالعه ای را بر روی تعدادی داوطلب انجام دادند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی برایان ناتسون (Brian Knutson)، از مغز 30 داوطلب در حین تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در یکی از 36 پروژه سایت تأمین مالی کیک استارتر (Kickstarter)، اسکن مغزی تهیه کردند.

اسکن مغزی در زمان مشاهده تصاویر و فیلم مستند هر پروژه انجام شد؛ سپس تمایل افراد برای سرمایه گذاری در این پروژه ها مورد بررسی قرار گرفتند. چند هفته بعد و در پایان کمپین کیک استارتر، 18 پروژه موفق به جذب سرمایه کافی برای ادامه طرح شدند.

محققان با بررسی اسکن مغزی داوطلبان دریافتند، زمانی که افراد درحال انتخاب پروژه هایی بودند که (در آینده) در جذب سرمایه موفق می شدند، فعالیت در منطقه ای از مغز موسوم به nucleus accumbens بسیار متفاوت بود.

پارادوکس پیش بینی

الگوریتمی برای تشخیص تفاوت در فعالیت مغز با استفاده از داده های اسکن از 80 درصد پروژه ها تهیه شد و سپس این برنامه بر روی 20 درصد پروژه های باقی مانده مورد آزمایش قرار گرفت.

تنها با استفاده از فعالیت عصبی، این الگوریتم با دقت 59.1 درصدی قادر به پیش بینی این مسأله بود که کدام یک از کمپین های کیک استارتر قادر به جذب سرمایه مورد نظر هستند.  

البته نتایج بدست آمده، در تضاد با تصور آگاهانه افراد بود. از داوطلبان خواسته شد که میزان علاقه مندی به مشارکت در هر کمپین را مشخص و پیش بینی خود را از میزان موفقیت در جذب سرمایه مورد نظر اعلام کنند.

برخلاف فعالیت منطقه مغزی nucleus accumbens (و دقت 59.1 درصدی در شرایط ناخودآگاه)، میزان دقت پیش بینی در تصور آگاهانه 52.1 درصد بود.  

برای اطمینان از نتایج بدست آمده، این آزمایش با مشارکت گروه دیگری از داوطلبان و بررسی کمپین های جدید کیک استارتر، تکرار شد. در کمال شگفتی، نتایج قبلی حاصل شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا