اجرای قانون استراحت جنگل در دستور کار است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا ، ناصر مقدسی عصر سه شنبه در حاشیه مراسم سومین روز درگذشت 2 جنگلبان آستارا در جمع خبرنگاران این شهرستان افزود: به موجب ماده 38 برنامه ششم توسعه، توقف بهره برداری صنعتی و تجاری از جنگل های شمال به عنوان قانون، تصویب و سازمان جنگل ها به عنوان مجری آن تعیین شده است.

وی اضافه کرد: در قانون برای اجرای طرح استراحت جنگل سه سال زمان پیش بینی شده است ولی قصد داریم آن را تا پایان سال 96عملیاتی کنیم تا از جنگل های کشور صیانت شود.
وی اظهار کرد: اعتبار سال 96 سازمان جنگل ها، 80 میلیارد تومان است و با این رقم نمی توان تمام جنگل ها را مدیریت کرد و باید برای اجرای خواسته های مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از جنگل خواری و کنترل فعالیت های ناسازگار با جنگل ها همه سازمان ها همکاری کنند.
مقدسی با اشاره به اینکه استان گیلان در اجرای طرح استراحت جنگل جزو استان های پیشرو است، تصریح کرد: روند بهره برداری از جنگل های کشور رو به کاهش است و آخرین میزان بهره برداری از آن، 450 هزار متر مکعب بوده است و امیدواریم با اعمال قانون استراحت، درختان جنگلی به عنوان سرمایه طبیعی حفظ شود.
وی سرمایه چوب جنگل های شمال را چهار هزار میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد : کارکردهای اکولوژیک(منطبق بر بوم شناسی) جنگل‌های طبیعی آن است ، که زراعت چوب و جنگل‌های دست‌کاشت باید توسعه یابد تا طی برنامه ششم حدود 100 هزار هکتار زراعت چوب در کشور اجرا شود.
قائم ‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تعداد نیروهای منابع طبیعی را حدود 14 هزار نفر دانست و تصریح کرد: حدود 80 درصد خاک کشور را سربازان منابع طبیعی صیانت می‌کنند و این 14هزار نفر در بخش‌های مدیریت، برنامه‌ریزی، اداری و جنگل بانی مشغول به کار هستند.
14 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که 12 میلیون هکتار آن طبیعی و 2 میلیون هکتار آن دست کاشت است.
یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با 2 واحد سرجنگلبانی بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود 30 نیروی انسانی فعالیت می کند.
خودروی یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا عصر (شنبه) در بازگشت از ماموریت به دره سقوط کرد و مرگ2 جنگلبان و مصدومیت هفت جنگلبان دیگر را سبب شد.
این شهرستان با 91 هزار نفر جمعیت و 40 هزار هکتار اراضی ملی، در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا